dissabte, 21 d’octubre del 2023

Estellencs - Bosc Gran de Planícia

Fem una caminada agradable i sense complicacions pel terme d'Estellencs amb el límit de Banyalbufar. Sortim dels rentadors d'Estellencs pel camí Reial d'Estellencs a Puigpunyent, que no fa gaire ha estat recuperat i senyalitzat. Abans d'arribar al coll d'Estellencs, ens desviem cap al nord pel camí des Penyal de Son Llarg que passa pel Salt des Fonollar i entra dins el bosc Gran de Planícia. Ens desviem cap a l'oest per un sender desconegut, anomenat camí de sa Foradada, el qual enllaça amb el GR. Finalment per aquest sender retornem al punt de partida.

Iniciem l'excursió als antics rentadors d'Estellencs, a la corba d'entrada a aquest poble des de Banyalbufar.

Rentadors

(WP-01) Estellencs (rentadors) - 0,0 km - 0 minuts - 150 m d'altitud.

Són les 8:15 h quan prenem el camí vell, passant entremig de contenidors de reciclatge. El camí ascendeix cap al sud-est pel costat esquerra (orogràfic) del torrent de s'Aigua. Al cap d'uns minuts i després de passar una barrera de fusta, travessa una pista forestal i puja per un tram recentment empedrat amb un bonic marge de sosteniment.

Seguim el camí vell

(WP-02) Seguir recte - 0,4 km - 14 minuts - 192 m d'altitud.

Després de 5' de pujada suau, el GR travessa el torrent per un gual empedrat i gira cap al sud aferrat a un marge de pedra en sec. A la dreta, sobre els nostres caps, s'alcen les cases de Son Fortuny. Un xic més endavant, on el camí marca una corba tancada a l'esquerra, ens desviem momentàniament a una petita fondalada formada pel torrent de s'Aigua, on trobem la font de l'Ull de s'Aigo. Retornem al camí vell i seguim pujant fent giragonses per un tram amb els marges i empedrats originals. Al nord-est tenim la presència dels Puntals de Planícia (893 m) i al sud, el majestuós puig de Galatzó (1.027 m).

Aquest camí, va ser seccionat, en molts dels seus trams, per la construcció d'una pista forestal per crear una línia elèctrica. Nosaltres triem sempre seguir l'antic camí, el qual es troba senyalitzat en els punts on pot haver-hi confusió.

El sender avança cap a llevant pel bell mig del bosc d'alzines. Després de 40' caminant des de la font, trobem una bifurcació. Deixem el camí vell que puja al coll d'Estellencs i voltem a l'esquerra.

Deixem el camí vell

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 2,3 km - 1 hora i 10 minuts - 479 m d'altitud.

El nostre itinerari segueix cap al nord que ens durà a Planícia. Tot d'una trobem, a la dreta del camí i sota una figuera, l'abeurador de la font de Son Jover, avui totalment eixuta.
Ara el sender avança gairebé planer per damunt unes marjades abandonades i envaïdes per la garriga. Un poc més endavant, ascendeix entre un frondós alzinar i travessa un ampla portell, a l'alçada del Penyal de Son Llarg.

Vistes des del Penyal de Son Llarg

(WP-04) Balconada (Penyal de Son Llarg) - 3,4 km - 1 hora i 45 minuts - 502 m d'altitud.

Panoràmica extraordinària.
Seguim el camí orientats al nord i, al cap de 5' arribem a l'alçada del mirador dels Salt des Putxet, amb el seu accés tancat i barrat.
A partir d'aquí seguim un desdibuixat tirany aferrat a una reixa, fins creuar una reixeta de filferro tombada i trobar la casa en ruïna des Salt des Fonollar.

Casa des Salt des Fonollar

(WP-05) Es Salt des Fonollar - 4,2 km - 2 hores i 5 minuts - 525 m d'altitud.

Just a la vora hi ha el que va ser una gran era de batre.
Aquí aprofitem per menjar una mica i recuperar forces [20']. Reprenem la marxa pel tirany orientats a nord-est i tot d'una trobem una paret seca amb reixeta, divisòria dels termes de Banyalbufar i Estellencs. Cerquem el punt on es pot obrir la reixeta i botem a l'altre cantó, ja dins la finca pública de Planícia. Seguim un camí carreter, i tant sols a uns 100 m més endavant, hem de posar molta atenció, atès que hem d'abandonar el camí i voltar en diagonal esquerra, en baixada pel tirany de la ruta de l'aljub dels Cristians.

Voltem en diagonal esquerra

(WP-06) Desviament a l'esquerra - 4,4 km - 2 hores i 45 minuts - 530 m d'altitud.

Seguim el caminet, senyalitzat amb fletxes, que discorre pel bosc Gran de Planícia, i amb un no res, a la dreta del camí, apareix l'aljub dels Cristians.

Aljub dels Cristians

(WP-07) Aljub dels Cristians - 4,7 km - 2 hores i 50 minuts - 470 m d'altitud.

És un dipòsit de pedra, de planta rectangular i volta de canó una mica rebaixada. Recull tant l'aigua d'escorrentia com la que es vessa de la font des Bosc situada metres més amunt (Tomàs Vibot. Planícia).
Ara el sender baixa en fort rost zigzaguejant, i a uns 200 m de l'aljub, just passat un forn de calç, ens desviem l'esquerra, per tal d'agafar el camí de sa Foradada.

Forn de calç

(WP-08) Desviament a l'esquerra - 4,9 km - 3 hores - 431 m d'altitud
Avancem cap al sud-oest, per un camí prou agradable enmig d'un atapeït alzinar. Després de caminar aproximadament uns 600 m el camí finalitza a una paret seca transversal. Retrocedim uns 70 m i veiem un portell amb una reixeta que es pot obrir.

(WP-09) Portell 1 - 5,5 km - 3 hores i 20 minuts - 431 m d'altitud.
Seguim el nostre camí, ara ho fem pel costat d'una gran paret seca que separa el termes de Banyalbufar i Estellencs. El senderó avança per dins una pineda direcció nord-oest entre la paret, a l'esquerra i, el camp Gran, a la dreta, el sementer més important i que donà nom a la possessió (Planícia<del llatí Planitia) per la notable extensió planera enmig d'un coster de muntanya (Tomàs Vibot. Planícia). Després de caminar uns 450 m veiem una roca foradada, enfilada uns metres a l'esquerra, que molt probable dona nom al camí. Continuem i, immediatament tornem a trobar una paret transversal, que abans d'ajuntar-se amb la de terme, s'obre un petit portell amb una barrereta de filferro, que un cop traspassada la tornem a deixar tancada.

Portell II

(WP-10) Portell 2 - 6 km - 3 hores i 40 minuts - 349 m d'altitud.

A partir d'aquí, hem d'anar a cercar un camí que veiem a l'altre costat de la paret amb reixeta. Cercant un bon lloc per botar-la, trobem un punt (a uns 100 m del portellet) on les reixetes se separen una mica. Anant amb molt de cura, sortim de la finca pública i entrem al terme d'Estellencs.

(WP-11) Paret de terme - 6,1 km - 3 hores i 45 minuts - 338 m d'altitud.
Després d'un curt tram confús, enllacem amb un camí al costat d'un porxo rodejat d'oliveres i garrovers. La pista baixa dibuixat diverses voltes pel vessant sud del puig de na Foradada (328 m), passa per darrera d'una casa i desemboca al camí del GR, on ens incorporem a l'esquerra.

Sender del GR-221

(WP-12) Sender del GR - 6,7 km - 4 hores - 246 m d'altitud.

Baixem cap al sud i, ben aviat passem pel davant de la façana de les cases de Son Serralta de Dalt. Unes corbes encimentades més avall, desemboquem a la carretera, la seguim amb precaució al llarg d'uns 700 m. i la deixem per la dreta.

(WP-13) Deixar carretera - 7,8 km - 4 hores i 20 minuts - 168 m d'altitud.
Baixem pel costat del camí que va a la possessió des Collet, fortificada amb una torre de defensa. Llavors, seguim un camí de ferradura, amb trams empedrats, que passa per sota del conjunt de cases de les Amitges. Després d'una rosta i curta pujada, tornem a sortir de nou a la carretera, la seguim uns metres, fins arribar a la vila d'Estellencs.

Vila d'Estellencs

(WP-01) Estellencs - 8,8 km - 3 hores i 37 minuts - 138 m d'altitud.

A les 12:53 h finalitza la nostra caminada.

Inici/ Final: Estellencs
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 40 minuts (Total: 4 hores i 37 minuts)
Excursió realitzada el dia: 21 d'octubre de 2023
Components del grup: Pere, Fernando, Tomeu M., Joan i Josep
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari sempre per camí. Pot presentar dificultats d'orientació per la gran quantitat de camins que hi ha per la contrada. Cal anar amb seny a l'hora de traspassar els portells i les parets. Deixeu sempre les barreretes tancades.

Una altre volta ben interessant. Desconec aquest tram del camí que puja des d'Estellencs, si que conec la resta. Com sempre, molt interessant aquest recorregut i perfecte la publicació. Lo dit a l'anterior comentari "molts deures pendents". Salut amic

Hola amic Llorenç,
Aquest tram entre Estellencs i el coll d’Estellencs (variant C del GR-221) ha estat recentment reparat i senyalitzat. Em va encantar. L'han deixat molt guapo.
Molt agraït pel comentari.