dimecres, 17 de gener del 2024

Camí vell de Valldemossa a Raixa (Bunyola)

Powered by Wikiloc

El punt d'inici es situa a l'inici del carrer d'Àustria de la urbanització de s'Artxiduc a Valldemossa (hi ha un garrover al mig del carrer). Al no ser un itinerari circular, prèviament hem deixat un vehicle a l'aparcament de les cases de Raixa.

(WP-01) Valldemossa (Carrer d'Àustria) - 0,0 km - 0 minuts - 403 m d'altitud.
A les 8:20 comencem a caminar per l'avinguda de Palma (carretera Ma-1110) direcció a la vila de Valldemossa. Uns cent metres més endavant, travessem la carretera i baixem les escaletes del camí de sa Coma.

(WP-02) Carrer Camí de sa Coma (escales) - 0,2 km - 4 minuts - 393 m d'altitud.

En arribar a la plaça de na Búger, voltem a l'esquerra pel carrer del Pare Castanyeda i en trobar la creu d'Avall des Fossar, voltem a l'esquerra pel carrer de sa Dragonera que ens durà fora del nucli urbà. El carrer baixa cimentat entre marjades d'horts i arbres fruiters, travessa el torrent d'Avall i desemboca a la carretera de Palma, davant l'entrada de la casa Vallejo. Creuem la calçada, avancem uns 30 metres direcció a Palma i voltem pel camí que surt a l'esquerra

(WP-03) Camí de na Tornera - 1 km - 20 minuts - 354 m d'altitud.

És el camí de na Tornera el qual es dirigeix cap al sud flanquejat per una paret de pedra en sec i frondoses alzines. Un poc més amunt, i després de deixar un camí a la dreta, volta a l'esquerra i travessa un petit portell. A continuació, deixem un camí a l'esquerra i, després d'una curta i agradable caminada, desemboquem a la pista de sa Coma a Son Verí, on ens incorporem a la dreta.

(WP-04) Pista - 1,6 km - 30 minuts - 426 m d'altitud.

La pista de terra planeja i es dirigeix sud cap a Son Verí. Ben aviat arribem al portell d'entrada (columnes) de la possessió.

(WP-05) Portell de Son Verí - 1,9 km - 40 minuts - 432 m d'altitud.

A l'altre costat, abandonem l'asfalt per l'esquerra i traspassem una barrereta sense cadenat. Ascendim, en fort pendent seguint un tirany marcat i graonat, fins trobar les ruïnes de la font de Son Verí.

(WP-06) Font de Son Verí - 2,2 km - 455 minuts - 484 m d'altitud.
La gruta de major valor històric-artístic de Mallorca, fou construïda el 1591 i enfonsada el 2002 a causa d'un un esllavissament de roques. Ningú s'ha dignat per la seva recuperació.
Seguim el camí i, tot d'una deixem a l'esquerra el trencall que puja a la Moleta de Pastoritx i seguim recte per dins el bosc. Un xic més endavant, just damunt les cases, pugem a una marjada superant uns esglaons de pedra, i ben aviat arribem a una barrera metàl·lica que hem de creuar. Tot d'una, baixem per una altra escaleta i, després d'una ziga-zaga, passem per damunt dels sestadors de Son Verí, on ensopeguem amb diversos pins ajaguts damunt el camí que dificulten la nostra passa. Després de superar aquest obstacle, ben aviat arribem a un portell metàl·lic i entrem dins la finca de Pastoritx.

(WP-07) Portell - 3,1 km - 1 hora i 10 minuts - 431 m d'altitud.

Seguint el camí en sentit nord-est planejant, ens endinsem dins un entorn de marjades d'oliverar, mentre veiem a l'esquerra la Moleta de Pastoritx (753 m) i just en front el Penyal de sa Rata (898 m). No ens torbem en trobar una ampla pista que hem de creuar i seguir recte.

(WP-08) Creuar pista - 3,4 km - 1 hora i 20 minuts - 433 m d'altitud.

El camí, ample i solei, avança entre oliveres ben cuidades. A la dreta es veuen les grans cases de Pastoritx i el llarg aqüeducte. Aviat creuem un ample camí fent una ziga-zaga i, uns cent metres més endavant, abandonem el camí per la dreta.

(WP-09) Desviament a la dreta - 4,2 km - 1 hora i 35 minuts - 410 m d'altitud.

El caminet volta un pou circular (accés a la mina de la font des Figueralet) i pel costat d'un safareig, arribem a una altra pista que prenem a l'esquerra (sud). Poques passes més enllà, ens desviem per un caminoi també a l'esquerra.

(WP-10) Desviament a l'esquerra - 4,4 km - 1 hora i 45 minuts - 389 m d'altitud.

Seguim endavant i, després de creuar uns pontets, arribem al torrent de Pastoritx.
Aquí fem una parada per berenar i recuperar forces [20 min].
Ara el camí baixa direcció sud en paral•lel al torrent. Després de superar unes voltes, passem per damunt d'un pont de pedra.

(WP-11) Pont - 5,4 km - 2 hores i 25 minuts - 325 m d'altitud.

El sender baixa pel costat dret (orogràfic) del torrent i al cap de 5 min. superem un altre pont. A baix a l'esquerra, es troba la font de Pastoritx o font dels Polls, que a través d'una canaleta du l'aigua a la possessió de Raixa.
Continuem pel camí Vell de Valldemossa a Bunyola, el qual discorre vora el torrent i del que encara es conserven curts trams d'empedrat. Durant un bon tram, ens acompanya el dolç renou de l'aigua corrent. Més avall, travessem el vell portell amb barrera de fusta que separa les finques de Pastoritx i Raixeta, alhora que fa partió entre els termes de Bunyola i Valldemossa.

(WP-12) Portell - 6,1 km - 2 hores i 43 minuts - 284 m d'altitud.

L’ampla vall es va estrenyent i el camí i el torrent de Raixa o des Colomer avancen junts alguns minuts. Després de travessar de nou el torrentó, arribem a les cases - mig esbucades - de Raixeta.

(WP-13) Raixeta - 6,8 km - 3 hores i 5 minuts - 235 m d'altitud.

Seguim tot dret en sentit sud-est una pista en suau descens. La tirada és agradable, a través d'una vall flanquejada pel puig de ses Fites i el Colomer cap a sud-oest i els Homenets i la Falconera a nord-est. A les 12:10 h entrem a la clastra de les cases de Raixa.

(WP-14) Raixa - 9,2 km - 3 hores i 52 minuts - 160 m d'altitud.

Val la pena fer-hi una visita.

Ruta: Lineal
Inici/Final: Valldemossa - Raixa (Bunyola)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 55 minuts (Total: 4 hores i 52 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17 de gener de 2024
Components del grup: Grup CES i Josep
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: itinerari en general bo de fer, discorre per camins i tiranys de muntanya.

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies

Escarrufa un poc veure la decadència de molts dels llocs avui trepitjats. Una bona publicació d’uns llocs coneguts. La darrera vegada que vaig fer un recorregut semblant (ja ha plogut), no voltarem les cases de Pastoritx. Hi ha problemes de pas?. Salut amic

Tan les ruïnes de la font com les cases de Raixeta, són un clar exemple d’abandonament del patrimoni arquitectònic de Mallorca.
No hi ha d'haver problemes de pas per Pastoritx, ja que l'ajuntament de Valldemossa i la propietat arribaren a un acord per fer passar el camí per darrera de les cases. De totes formes no està ben senyalitzat.