dissabte, 13 de gener del 2024

Cuculla de Fartàritx des de Lassarell

Aproximació: venint des de Palma per la carretera Ma-2200, cal entrar a Pollença pel primer trencat a l’esquerra. Després anar a l’oratori del Roser Vell i prendre l’estreta carretera que puja a les cases els Rafals i Lassarell. Transcorreguts uns 5 Km. aproximadament de l'ermita, podem deixar els cotxes en un replanet situat en una corba.

(WP-01) Vall de Colonya - 0,0 km - 0 minuts - 278 m d'altitud.

Són les 7:45 h d'un matí clar i sense oratge, iniciem la caminada seguint la pista asfaltada que puja a les cases de Lassarell. Més amunt, i després de superar unes voltes, entrem dins un olivar ben cuidat, amb vistes a la gran Cuculla de Fartàritx, el nostre objectiu d'avui. Deixem, a l'esquerra el trencall amb el camí Llarg, per on transitarem a la tornada i arribem a les cases de Lassarell, just devora el torrent homònim que, avui baixa ben alegre.

(WP-02) Cases de Lassarell - 1,6 km - 25 minuts - 404 m d'altitud.

Passades les cases, seguim el caminet cap al sud-oest, fins trobar una primera barrera de fusta sense encadenat, on es bifurca el camí. Com que la nostra intenció és passar per la font, prenem l'opció de l'esquerra que voreja un camp de pastura i, després de creuar una altra barrera, arribem a la bucòlica raconada del safareig. Cap a la dreta discorre una síquia, i per davall, un corriol en la mateixa direcció que ens condueix, fins a la font de mina de Lassarell.

(WP-03) Font de Lassarell - 2 km - 45 minuts - 448 m d'altitud.

De la font, agafem el viarany que s'enfila al nord i, no ens torbem en rodejar un isolat penyal (es Frare) passant sota unes boniques alzines. Deixem una bifurcació a la dreta i anem pujant progressivament cap al nord-oest, fins creuar una baixa paret mitgera en un collet.

(WP-04) Paret - 2,6 km - 1 hora i 5 minuts - 519 m d'altitud.
Les vistes es comencen a ampliar. Cap endarrere la badia de Pollença, Cala Sant Vicenç, la Serra del Cavall Bernat, i el puig de Maria.
A l'altre costat, el tirany segueix ascendint cap a l'oest, entremig de carritxeres i roques, fins arribar a la base de les parets dels penyals del passet de la Moleta. Continuem en forta ascensió pel costat dels penyals superant algun graó rocós amb l'ajuda de les mans, fins desembocar al tirany que per la dreta ve de les cases de Fartàritx. Anem cap a l'esquerra i, tot d'una superem sense cap dificultat, el passet de la Moleta.

(WP-05) Passet de la Moleta- 2,8 km - 1 hora i 25 minuts - 604 m d'altitud.
Un tram de camí de ferradura empedrat que descriu uns revolts per salvar un graó. (Passos de l'illa de Mallorca).
Després del pas iniciem la forta pujada cap al cim. Seguim les fites orientats a nord-oest entre carritxeres i, en uns vint minuts assolim el cim de la Cuculla de Fartàritx.

(WP-06) Cuculla de Fartàritx - 3,3 km - 1 hora i 45 minuts - 711 m d'altitud.

L'esforç ha valgut la pena. Gaudim d'espectaculars vistes per tots els costats. Aquí fem una parada per berenar i recuperar forces [20 min].
Des del cim baixem, fora camí ni fites cap al sud, fins al coll de la Mola.

(WP-07) Coll de la Mola - 3,5 km - 2 hores i 35 minuts - 653 m d'altitud.

Des d'aquí, continuem en suau descens, sense camí i seguint algunes fites, direcció sud/sud-oest per un terreny ple de carritxeres i roques. Transcorreguts uns 15 minuts, rectifiquem cap al sud, superem unes roques en baixada i pel trencant d'una vella i rovellada reixeta, arribem a les cases de la Mola.

(WP-08) Cases de la Mola - 4,3 km - 3 hores i 5 minuts - 625 m d'altitud.

A partir d'aquí, pugem per un tirany empedrat, fins assolir el portell de la Mola.

(WP-09) Coll (Portell) - 4,4 km - 3 hores i 7 minuts - 628 m d'altitud
Iniciem la tornada pel camí Llarg el qual discorre per l'ampla coma de la Rota de la Mola. El caminet, acompanyat de fites, baixa suaument fent giragonses entre les carritxeres. Ben aviat passem pel costat d'una gran balma tancada amb una paret seca, al peu de les penyes. Seguim aquest camí que baixa pel vessant esquerra (orogràfic) del comellar, mentre veiem, a l'altre costat les margades ermes de l'antiga rota. Després d'una llarga tirada de gairebé 30 minuts, travessem una baixa paret seca i, a continuació el llit del torrent.

(WP-10) Torrent - 5,1 km - 3 hores i 30 minuts - 490 m d'altitud.
A partir d'aquí ja trobem el nou traçat del camí que ens mena travessar un portell de pedra recentment recuperat.

(WP-11) Portell de pedra - 5,4 km - 3 hores i 40 minuts - 461 m d'altitud.

Passat el portell, veiem a l'altre costat del torrent el safareig i un conjunt de petites marjades. El camí avança direcció est i després de creuar una barrera de fusta volta cap al nord, fins a desembocar a la pista de Lassarell, després de salvar un botador.

(WP-12) Pista - 6 km - 3 hores i 50 minuts - 405 m d'altitud.

Queda 1,4 Km de baixada per una pista que ens va acostant poc a poc al punt d'inici.

(WP-01) Vall de Colonya - 7,4 km - 4 hores i 12 minuts - 278 m d'altitud.

A les 12:52 h donem per finalitzada aquesta bonica i agradable excursió.

Inici/ Final: Vall de Colonya (Pollença)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 50 minuts (Total: 4 hores i 12 minuts)
Excursió realitzada el dia: 27 de maig de 2023
Components del grup: Fernando, Joan, Pedro i Josep
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams importants sense camí ni fites. No sempre serà fàcil orientar-se i serà de gran ajuda l'ús d'un GPS. La resta per tiranys de muntanya i pista.

Una publicació i volta espectacular. Els llocs trepitjats son realment bonics i les vistes fantàstiques així com les fotografies, alguna d'elles de concurs.
Aquest redol de grans alzines, després de la font de l'Assarell, m'ha impressionat el seu estat, les recordava esponeroses i en bons estat.
Enhorabona amic per aquesta ruta publicació. Salut

Una ascensió que val la pena repetir de tant en tant. Darrerament l'he feta dues vegades amb grups diferents. Així és, el temporal de l'hivern passat va malmetre les grans alzines, una llàstima.
Gràcies pel teu amable comentari.