dimecres, 7 de febrer del 2024

Puigs de Sta. Eugènia i de Son Seguí

Powered by Wikiloc

Curta passejada des del poble de Santa Eugènia al puig de Son Mascaró, i el de Son Seguí. Alçades modestes que ens sorprendran per l'espectacular panoràmica.

(WP-01) Carrer Josep Balaguer - 0,0 km - 0 minuts - 143 m d'altitud.
Iniciem aquest recorregut al poble de Sta. Eugènia, concretament pujant pel carrer Josep Balaguer. En arribar a l'església, tombem a la dreta pel carrer de l'Església, on es troba la casa de la Vila i la plaça de Bernat de Santa Eugènia. Seguim cap a l'esquerra pel carrer des Puig, un carrer cimentat i molt rost que desemboca al camí de Can Cantó, que prenem cap a la dreta amb pujada. Tot d'una, agafem el primer trencall a l'esquerra, que és la continuació del camí des Puig.

(WP-02) Desv. a l'esquerra - 0,3 km - 10 minuts - 182 m d'altitud.
Camí amunt entre la garriga, arribem a la carena de la muntanya, on voltem cap al nord, fins arribar al puig de Sta. Eugènia, arran del penya-segat.

(WP-03) Puig de Sta. Eugènia - 0,7 km - 20 minuts - 240 m d'altitud.

Aquí es troben les restes d'una nau de fibra, anomenada "Es Submarí".
Baixem seguint la mateixa direcció (nord), fins arribar al collet on es localitza el Portell Estret. Seguim tot dret, travessem una baixa paret i, seguint un marcat tirany entre la garriga, arribem al puig de Son Mascaró.

(WP-04) Puig de Son Mascaró - 1 km - 27 minuts - 247 m d'altitud.

En aquest cim es troba el monument al Sagrat Cor, projecte de l'escultor Amorós i sembla que és una rèplica del Sagrat Cor del Cerro de los Angeles (Madrid). Les obres foren patrocinades per Maria Ignàsia d'España i Descatlar, la propietària de Son Mascaró.
Des del puig, baixem fins al portell Estret.

(WP-05) Portell Estret - 1,1 km - 35 minuts - 229 m d'altitud.

En aquest punt voltem a la dreta (oest/sud-oest) i travessem el tall artificial a la roca. Aquí arrenca un viarany que ens mena en pocs minuts, al camí des Rafal. En aquest tram, el tirany discorre per dins un pinar i, posteriorment, pel costat d'una reixeta metàl·lica. Travessa un camp, entre mig de dues cases i desemboca a un camí de terra, on girem a la dreta i sortim al camí asfaltat des Rafal.

(WP-06) Camí del Rafal - 1,3 km - 40 minuts - 199 m d'altitud.
Caminem per asfalt, deixem a l'esquerra el camí de les cases des Rafal, que donen nom al comellar i tant sols dos minuts després, voltem a l'esquerra cent vuitanta graus, passant pel costat de la columna de l'esquerra d'un portell amb barrera.

(WP-07) Barrera - 1,5 km - 43 minuts - 186 m d'altitud.
Iniciem la pujada pel camí del puig de Son Seguí. Es tracta d'una pista asfaltada que puja amb fort rost per dins un pinar. Després de dues corbes, deixem a l'esquerra la casa de Can Sineu, i seguidament, també a l'esquerra, un pou amb coberta i dues piques. També veiem, la cova de les Tres Boques, a baix a la dreta. Seguim ascendit per asfalt i, transcorreguts uns minuts, arribem a la barraca de Can Loi, al costat esquerra del camí. Interessant mostra de l'arquitectura popular, similar a les barraques de roter. Té planta rectangular, alçat de pedra seca i coberta de pedreny. El portal és de llinda i l'espai interior és dividit en dues estances.
Deixem la barraca enrere, i atenció a la ruta ja que tant sols uns 80 m més endavant, distingim un caminet a la dreta, per on seguim.

(WP-08) Desv. a la dreta - 2,5 km - 1 hora i 10 minuts - 290 m d'altitud.

El caminet es dirigeix en ascens vers al nord-oest per dins el pinar. Poc abans de ensopegar amb una paret seca, volta cap al sud-oest, passa pel costat d'una caseta i, al cap de pocs minuts, enllaça amb la pista principal.

(WP-09) Intersecció - 2,9 km - 1 hora i 20 minuts - 314 m d'altitud.
Voltem cap a ponent i amb una curta i planera tirada, assolim el cim de Son Seguí, també anomenat d'en Marron.

(WP-10) Puig de Son Seguí - 3,3 km - 1 hora i 25 minuts - 325 m d'altitud.

Aquest cim es troba en una gran esplanada i la part més alta està a 325 m. S'hi localitza una torre de observació contra els incendis i un vèrtex geodèsic molt alt, anomenat "sa Farola".
Després de berenar [20 min], tornem enrere pel mateix camí i, uns 800 m més endavant, ens desviem a la dreta pel camí del coster d'en Tòfol. A l'esquerra ens queda la casa de Can Perol, de planta rectangular i d'un aiguavés.

(WP-11) Desv. a la dreta - 4,1 km - 2 hores i 8 minuts - 302 m d'altitud.

El camí baixa molt suau per dins la pineda, fins trobar un nou entreforc de camins, on ens incorporem al de l'esquerra.

(WP-12) Desv. a l'esquerra - 4,6 km - 2 hores i 15 minuts - 294 m d'altitud.

Camí endavant cap a l'est, trobem una casa petita empedrada d'un sol aiguavés, amb una estreta i alta finestra que serveix de prestatgeria amb llibres. A partir d'aquí, el camí es converteix en un estret tirany i es precipita coster avall direcció est, fins desembocar al costat de la casa des Rafal, on girem a l'esquerra.

(WP-13) Es Rafal - 5,1 km - 2 hores i 30 minuts - 207 m d'altitud.

Avancem per aquest camí i immediatament voltem a la dreta i, tot seguit a l'esquerra per anar a cercar el camí que baixa del Portell Estret. El camí avança flaquejant una reixeta, i hem d'estar atents perquè ben aviat i abans d'arribar al portell Estret, ens desviem a la dreta.

(WP-14) Desv. a la dreta - 5,4 km - 2 hores i 35 minuts - 215 m d'altitud.
Seguim aquest nou tirany en baixada, fins arribar a la carretera de ses Olleries. Anem cap al nord-est (esquerra) i ben aviat trobem les escales que pugen a la cova dels Coloms i a la cova d'en Pala, cavitat prehistòrica d'enterrament.

(WP-15) Cova dels Coloms - 6,5 km - 3 hores - 185 m d'altitud.

(WP-16) Cova d'en Pala - 6,7 km - 3 hores i 8 minuts - 195 m d'altitud.
Després de visitar aquestes dues cavitats, retrocedim fins el portell i continuem per la carretera, cap a Santa Eugènia, on hi arribem pel carrer de l'Església.

(WP-01) Sta. Eugènia - 7,2 km - 3 hores i 20 minuts - 152 m d'altitud.
A les 11:46 h tanquem aquesta agradable passejada.

Inici/Final: Carrer Josep Balaguer de Sta. Eugènia
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 30 minuts (Total: 3 hores i 20 minuts)
Excursió realitzada el dia: 7 de febrer de 2024
Components del grup: Grup CES i Josep
Cartografia: Pla de Mallorca. Editorial Alpina. (Escala: 1:50.000)
Observacions: itinerari bo de fer, discorre per camins i tiranys de muntanya. Atenció amb el caminet que dur a les coves d'en Pala, és estret, entre vegetació i discorre per damunt una marjada vorera de la timba.

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies

Una ruta de les que estan a pendents Josep. M'encanta quan publiques aquests recorreguts. Sempre hem deixat aquesta ruta per fer-la més endavant, o un dia amb poc temps, però mai arriba. A veure si amb aquesta publicació la tiram endavant. Perfecte tot plegat Josep. Salut amic

És un recorregut fàcil i es pot aprofitar quan a la Serra fa mal temps.