dimecres, 6 de març del 2024

De cala Mesquida a la Font Salada

Powered by Wikiloc

Inici: aparcament públic situat al final del carrer Via Marina de la urbanització Cala Mesquida (Capdepera).

(WP-01) Cala Mesquida - 0,0 km - 0 minuts - 22 m d'altitud.
A les 10:30 h comencem a caminar direcció a la mar (nord) pel carrer de l'Esparrell que seguim fins al final (mirador). A partir d'aquí, seguim un tirany ben marcat i acompanyat d'estaques de fusta, que va vorejant la costa. Aviat arribem a una paret seca, que franquegem per un esbaldrec. Ens trobem sobre la Cova dels Coloms i la Pedrera (antiga pedrera de marès). Ara remuntem un fort pendent cap al nord-oest que ens mena sobre la Punta des Boc.

(WP-02) Punta des Boc - 0,7 km - 20 minuts - 59 m d'altitud.

Des d'aquí, mirant cap al nord, destaquen la Torre d'Albarca, la Talaia Moreia, el puig de la Tudosa, la Talai Freda, el puig del Porrassar, i al fons el cap de Formentor.
Baixem ara cap a l'oest. Travessem una esplanada i ben aviat, arribem a la Caleta, on s'acumulen els troncs que ha arrossegat la mar, motiu pel qual aquest lloc també és coneix com "la Cala dels Tions". Seguim el mateix tirany, còmode i sense complicacions i, tot d'una arribem al Cap de Sa Paret de sa Duaia, on arriba la paret que fa partió entre els municipis de Capdepera i d'Artà. A l'altre cantó, baixem fins a cala Torta.

(WP-03) Cala Torta - 1,8 km - 45 minuts - 1 m d'altitud.

Seguim el senderó per la part posterior de la platja, fins enllaçar amb el camí del GR-222. El caminet continua resseguint la costa i en 13 min més, arribem a cala Mitjana.

(WP-04) Cala Mitjana - 2,3 km - 55 minuts - 7 m d'altitud.

Creuem la platja per damunt la sorra i enllacem amb una pista (carrer d'una fallida urbanització), que direcció nord ens mena al costat de la cala Estreta. Per un tirany que surt a la dreta, baixem fins aquesta bella caleta.

(WP-05) Cala Estreta - 2,7 km - 1 hora i 5 minuts - 7 m d'altitud.

Travessem a l'altre costat i remuntem un llom, seguint el camí anomenat dels Carrabiners. Ben aviat, baixa fins cala Dèntol, també de reduïdes dimensions.

(WP-06) Cala Déntol - 3,2 km - 1 hora i 20 minuts - 13 m d'altitud.

Seguim el mateix senderó, que torna a pujar fins la Punta Grossa. Després de travessar un portell de reixetes, el tirany gira cap a l'oest i baixa a la platja del Matzoc, envoltada de pinar.

(WP-07) El Matzoc - 3,9 km - 1 hora i 50 minuts - 0 m d'altitud.

Travessem la platja per damunt la fina sorra i al final de tot, ens endinsem a un espès pinar, que travessem direcció nord. Ara el camí es desdibuixa i torna a pujar fort vorejant la línea de la costa, fins a la punta de sa Falconera, des d'on ja es veu la torre, a la qual hi arribem, seguint el camí que torna a aparèixer ben marcat.

(WP-08) Torre d'Albarca o des Matzoc - 4,5 km - 2 hores i 5 minuts - 55 m d'altitud.

Torre d’aguait i de defensa de planta circular i troncocònica. Mitjançant una escala de caragol encastada podem pujar a la terrassa, on s'hi troba el canó que servia de defensa.
Continuem la nostra ruta pel mateix senderó que hem dut fins ara. El camí empren una forta baixada per damunt els penya-segats. Passem es Maressos i superem la punta de N'Arrufada, al costat d'una nova reixeta. Avancem vorera de la mar gairebé a peu pla fins a la platja de la Font Salada (Fontsalada).

(WP-09) Sa Font Salada - 6,5 km - 3 hores i 10 minuts - 6 m d'altitud.

Una cala de sorra finíssima i que deu el seu nom a la font situada al marge de ponent de la cala, que és clarament salabrosa.
Aquí fem una parada llarga per dinar i recuperar les forces [35 min].
D'esquena a la platja, cerquem un camí que ens ha de dur a la caseta dels Milicians. Després d'un parell de voltes, el trobem ben amagat entre la vegetació i ascendim en forta pujada direcció sud-sud-est, fins desembocar a una pista, just al costat de les restes de la mencionada caseta.

(WP-10) Caseta dels Milicians - 6,9 km - 4 hores i 5 minuts - 62 m d'altitud.

Prenem la pista cap al sud i als cinc minuts trobem una cruïlla de camins, on voltem a l'esquerra.

(WP-11) Desviament a l'esquerra - 7,1 km - 4 hores i 10 minuts - 77 m d'altitud.
La pista discorre entre vells camps de conreu fins topar amb una barrera amb pas lateral. A l'altre costat, iniciem un descens direcció a la mar i, uns 600 m més endavant, ens desviem a la dreta.

(WP-12) Desviament a la dreta - 8,5 km - 4 hores i 30 minuts - 56 m d'altitud.

Seguim la nostra ruta per un sender que baixa, el qual ens condueix fins darrera la platja del Matzoc. Ara seguim un tirany que ascendeix cap al sud-est fent algunes giragonses. Més endavant, volta cap al sud i discorre gairebé planer per la contrada anomenada el Pla de na Llulla, fins arribar a una barrera de ferro tancada. Abans de botar-la, anem uns metres a l'esquerra i trobem un forat a la reixeta que ens permet passar còmodament a l'altre costat.

(WP-13) Pas reixeta - 10 km - 5 hores - 41 m d'altitud.
Travessem el vial que mena a cala Estreta i recte seguim un ample camí dins el pinar. Després d'una curta baixada, ben aviat arribem altre cop al vial que volta les cales Mitjana i Estreta. Avancem en ascens uns 280 m i l'abandonem cap a l'esquerra (est). Seguim novament el camí de carro en baixada i després de creuar el torrent de la Font des Pi, arribem a la intersecció amb el camí que mena a cala Torta, que ignorem.

(WP-14) Intersecció - 11,5 km - 5 hores i 30 minuts - 3 m d'altitud.
Deixem un vell pou a l'esquerra i agafem un ample camí, que coincideix momentàniament amb el GR-222, que tot d'una l'hem de deixar cap a l'esquerra (est). La pista ascendeix fins assolir un collet (Corral de les Cabres).

(WP-15) Corral de les Cabres - 12,3 km - 5 hores i 45 minuts - 47 m d'altitud.

La senda fa curtes pujades i baixades i després d'una tirada d'un Km. la deixem per l'esquerra.

(WP-16) Desviament a l'esquerra - 13,4 km - 5 hores i 55 minuts - 57 m d'altitud.

Aquí, prenem un tirany que puja en fort pendent pel vessant sud del puig de ses Camamil·les i després baixa fins entrar a la urbanització de Cala Mesquida pel carrer Silvana.

(WP-01) Cala Mesquida - 14 km - 6 hores i 8 minuts - 25 m d'altitud.
A les 16:38 h arribem on tenim els vehicles.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Cala Mesquida (Capdepera)
Temps efectiu sense parades: 4 hores i 38 minuts (Total: 6 hores i 8 minuts)
Excursió realitzada el dia: 6 de març de 2024
Components del grup: Jordi, Anna B., Cati, Núria, Anna T., Rosa, Gil i Josep.
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Itinerari bo de fer, sempre per camí o tirany de muntanya.
Referències: Llorenç Soler. Costa d’Artà i Capdepera. Torre d’Albarca o des Matzoc.

Una volt extraordinària, com moltes de les que es poden fer per aquesta costa. Sempre que fas recorreguts a prop de la mar l'esforç queda compensat amb escreix. No em mereixo la cita amic. El mèrit es teu i dels teus coneixements.
Salut Josep

Completament d'acord, és una ruta molt agraïda per un trama de costa verge espectacular. Sobre la cita, desconeixia alguns trams de la ruta que vaig agafar del teu itinerari.