dimecres, 13 de març del 2024

Sa Moleta pels comellars de s'Home i de sa Coveta Negra

Powered by Wikiloc

Inici: mirador de ses Rotes, a la carretera de Lluc (Ma-2130), km 7,200. És l'inici dels camí vell de Lluc.

(WP-01) Mirador de ses Rotes - 0,0 km - 0 minuts - 215 m d'altitud.

Des d'on es contempla els marges d'oliveres de ses Rotes de Caimari i el puig de n'Escuder, just davant nostre.
A les 8:16 h, iniciem l'excursió pujant pel camí carreter direcció nord. Tot d'una, deixem el penyal del Cavall Bernat situada a la dreta del camí. Més endavant, i després d'un curt tram escalonat, tornem a trobar una roca, davall un redol d'alzines, conegut com el Còdol d’en Seda. Uns deu minuts més amunt, deixem a la dreta el GR i, sense creuar la carretera continuem pel camí de l’esquerra (nord-oest).

(WP-02) Deixar GR - 1,1 km - 20 minuts - 304 m d'altitud.

Ben aviat, travessem una reixeta per un botador. Ara el camí segueix pel jaç del torrent de sa Coveta Negra i passa per davall del pont de Son Canta. Tot seguit, continua entre la carretera i la paret que tanca el torrent, fins arribar a l’àrea recreativa, situada al Km 10 de la carretera de Caimari a Lluc. Sortim de l'àrea i avancem per la carretera uns escassos metres, fins al portell d'entrada al comellar de s'Home, que salvem per un botador de fusta.

(WP-03) Comellar de s'Home (Botador) - 2 km - 50 minuts - 367 m d'altitud.

Comencem amb forta pujada per un ample camí carreter, amb alguns curts trams cimentats. La senda va guanyant alçada pel costat esquerra del torrent, mentre gaudim de l'imponent vista del puig de n'Alí (1035 m), i sa Moleta (641 m) a la dreta. Després d'unes corbes, arribem a una cruïlla, on continuem a l'esquerra amb forta pujada.
Un xic més amunt, trobem a l’esquerra un aïllat penyal anomenat s’Home, metàfora toponímica que dóna nom a la contrada.

(WP-04) S'Home - 3,2 km - 1 hora i 25 minuts - 561 m d'altitud.

Camí endavant i després d'un rotlo de sitja, el camí carreter es converteix en un camí de ferradura. El sender segueix ascendint i, ran d'aquest apareix un rotlo de sitja entre pins. Ara s'endinsa en un estret tàlveg, en direcció nord. Ben aviat avancem per un tram empedrat, pel qual sortim del tàlveg, deixant a la nostra dreta, l'impressionant penyal del Socarrat d'en Buxeta. A pocs minuts, arribem al coll entre la Moleta i n'Alí, i on hi ha una fita de pedra de la Comuna.

(WP-05) Coll (Intersecció) - 3,5 km - 1 hora i 40 minuts - 625 m d'altitud.

Deixem el coll i avancem orientats a sud-est fora camí, per un terreny rocós, fins arribar al cim de sa Moleta, senyalitzat amb una petita fita i amb bones vistes.

(WP-06) Sa Moleta - 3,7 km - 1 hora i 5 minuts - 640 m d'altitud.

Cap a nord-oest veiem el puig de n’Ali i a davant nostre, els cims des Grau i Caragoler des Guix.
Després de berenar i agafar forces [20 min], retornem al coll i prenem un tirany fitat que baixa direcció est/nord-est. El caminet davalla per dins una torrentera fent alguna giragonsa. Després de superar un curt tram, força empinat, passa pel costat d'un rotlo de sitja i desemboca a un ample camí de carro.

(WP-07) Pista - 4,4 km - 2 hores i 40 minuts - 502 m d'altitud.

Agafem el camí cap a l'esquerra en suau davallada. Tot d'una, deixem a l'esquerra el tirany de pujada al pas de n'Arbona, voltem cap a l'est, fins arribar al GR-222 (camí Vell de Lluc).

(WP-08) GR (Dreta) - 4,7 km - 2 hores i 45 minuts - 471 m d'altitud.
Voltem a la dreta en descens. Més avall, deixem a l'esquerra una bassa coberta. El camí baixa suaument, fins entrar a l'àrea recreativa per davall un pont de la carretera.

(WP-09) Àrea Recreativa - 6 km - 3 hores i 15 minuts - 372 m d'altitud.

El camí avança pel costat esquerra de l'àrea i, puja suau vorejant la carretera. Després de creuar el portell, passa pel costat de les cases de Son Canta. A continuació, baixa pel tram empedrat conegut com la Costa Llarga, fins arribar a la carretera, a prop del km 9. Travessem la carretera i enllacem amb el tram de camí que hem pujat de bon matí, que ara de baixada ens mena al punt de partida, al mirador de ses Rotes de Caimari.

(WP-01) Mirador - 7,9 km - 3 hores i 56 minuts - 215 m d'altitud.

A les 12:12 h finalitza la nostra caminada.

Ruta:
Circular
Inici/ Final:  Mirador de ses Rotes (Caimari)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 6 minuts (Total: 3 hores i 56 minuts)
Excursió realitzada el dia: 13  de març de 2024
Components del grup:  grup CES i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari bo de fer, discorre per camins de carro i tiranys de muntanya.
Referències: Llorenç Soler.  Sa Moleta pels comellars de s'Home i de sa Coveta Negra

Molt bo Josep, una volta per sa comuna de Caimari, trepitjant sempre territori conegut, però que no sols fer massa gent. És una volta ben completa que, fins i tot pots fer a l'estiu, per allò de l'ombra. Com sempre una perfecta publicació amic.

Malgrat sigui territori conegut, aquesta volta és molt agraïda, i com bé dius, molt adequada per fer a l'estiu. Vaig gaudir molt. Moltes gràcies per la idea i pel comentari.