dissabte, 25 de maig del 2024

Puigs de sa Falguera, del Romaní i Penya del Migdia

Powered by Wikiloc

Punt de partida: aparcament de l'ermita de la Victòria, al qual arribem per la carretera que comunica Alcúdia i el Mal Pas.

(WP-01) Ermita de la Victòria - 0,0 km - 0 minuts - 130 m d'altitud.

A les 7:54 h iniciem la caminada. Agafem la pista que surt de l'aparcament en direcció nord-est. Està indicada com el camí a la Talaia d'Alcúdia. En intensa pujada, avancem entre pins, mates i garballons (Chamaerops humilli), la única palmera autòctona d'Europa. La pujada és mantinguda, rosta. Després d'un revolt a la dreta, baix unes penyes, trobem a l'esquerra, el camí que puja a la Penya des Migdia, per on tornarem més tard.

(WP-02) Cruïlla - 0,9 km - 18 minuts - 254 m d'altitud.

Seguim per la pista i després de passar una barrera oberta, arribem al coll des Pedregaret, on deixem la pista per l'esquerra.

(WP-03) Coll des Pedregaret - 1,3 km - 25 minuts - 308 m d'altitud.

Emprenem la pujada cap al puig de sa Falguera. Després de salvar un reixat per un botador, seguim cap al nord per un esvaït tirany acompanyat d'algunes fites, que ens mena passar per un estret entre grans roques. A partir d'aquí el pendent va augmentant en tendència a l'esquerra (nord/nord-oest) per dins el bosc de pins. Transcorreguts uns 240 m (devers la cota 250 m), voltem noranta graus a la dreta, fins situar-nos a la base dels penya-segats. Davant nostre veiem una vertical xemeneia que amb una curta grimpada ens situa dalt de la punta oest del cim.

(WP-04) Puig de sa Falguera - 1,6 km - 50 minuts - 382 m d'altitud.

Avancem cap al nord-est per un roquissar, passem el cim i creuant restes d'una paret esbaldregada entrem dins un pinar cobert de carritxeres, fins trobar una empinada canal que ens permet baixar amb relativa facilitat d'aquest cim.

(WP-05) Canal - 1,7 km - 1 hora i 5 minuts - 353 m d'altitud.

Un cop superada la canal, voltem al nord/nord-oest (esquerra) deixant uns penya-segats blancs a la nostra esquerra, fins arribar a un gran pi.

(WP-06) Pi - 1,8 km - 1 hora i 10 minuts - 322 m d'altitud.

Aquí tornem a canviar de direcció. Baixem, orientats a est/sud-est, cap al coll dels Jueus. És una baixada curta però força empinada per un territori cobert d'un espès pinar.

(WP-07) Coll dels Jueus - 1,9 km - 1 hora i 20 minuts - 300 m d'altitud.

Ara toca pujar al següent cim, el puig del Romaní (391 m). Progressem adreçats a l'est/nord-est en fort pendent, primer per dins el pinar i llavors per la carena. Més amunt, salvem un pronunciat ressalt rocós. Continuem per una ampla pala de vegetació aferrada a les penyes del cim que ens queda a la nostra dreta, fins assolir la carena de la muntanya. Voltem 180 graus a la dreta i crestejant (sud), tot d'una fem el cim del Romaní.

(WP-08) Puig del Romaní - 2,2 km - 1 hora i 35 minuts - 387 m d'altitud.

Contemplem una gran vista panoràmica: al nord, la impressionant Penya des Migdia i el Cap des Pinar; al sud, ben a prop, el puig de sa Falguera, la Talaia d'Alcúdia, la platja del Coll Baix i el Cap de Menorca; al nord-oest, la península de Formentor.
Desfem les nostres passes, i baixem pel vessant nord del cim, seguint un esvaït viarany amb algunes fites i gaudint d'unes vistes imponents del penyal del Migdia, el cap del Pinar i al fons, el cap de Formentor, damunt el mar blau. A les 9:49 h arribem al coll de la Solana.

(WP-09) Coll de la Solana - 2,5 km - 1 hora i 55 minuts - 317 m d'altitud.

Situat entre la Penya des Migdia i el Puig des Romaní. Des d’aquí la vista del penyal és impressionant.
Aquí, és un bon lloc per fer una aturada i recuperar forces [20 min].
Reprenem la marxa baixant per un tirany cap a l'oest que en pocs minuts ens mena al camí de pujada al Penyal, on voltem a la dreta.

(WP-10) Dreta - 2,6 km - 2 hores i 25 minuts - 295 m d'altitud.

Continuem avançant amb el mar de la badia de Pollença als nostres peus. Després d'uns petits pins, arribem a un pas construït artificialment sobre la roca en forma de petit túnel volat. Superat l'estret pas, a l'altre costat, avancem sobre el buit per una estreta cornisa artificial amb una cadena a la dreta que fa de passamà.
Tot d'una arribem al recinte de la Penya Roja on veiem un aljub que té un collet rodó. A la vora un forn de bala roja usat per encalentir les bales de canó fins a posar-les rogent per tal d’incendiar les naus enemigues i, un poc més endavant una caseta utilitzada com a habitacle dels talaiers.
Des d'aquest punt s'obté una meravellosa vista sobre el Cap Pinar, situat pràcticament als nostres peus.

Darrera l'aljub parteix un tirany poc marcat, que s'enfila en fort pendent cap al cim de la Penya. El tirany puja de valent entre roques erosionades. En pocs minuts, assolim un collet, des d'on emprenem la pujada final, cap a l'esquerra, en la qual hem d'ajudar-nos amb les mans. Abans d'arribar al capcurucull, ens surt camí un altre forn de bala roja, més petit que l'anterior. A pocs metres del forn, assolim el cim de la Penya des Migdia o de la Penya Roja, ocupat pel solitari canó.

(WP-11) Penya del Migdia - 3,1 km - 2 hores i 50 minuts - 352 m d'altitud.

Després de gaudir de les impressionants vistes que ens ofereix aquest cim, tornem cap al santuari pel mateix camí. En arribar al collet del (WP-10), seguim recte pel camí habitual de pujada al penyal, fins enllaçar amb la pista que puja a la Talaia d'Alcúdia (WP-02). Girem a la dreta i pel mateix camí que hem emprat de bon matí, arribem al punt de partida.

(WP-01) Ermita de la Victòria - 5,5 km - 3 hores i 50 minuts - 130 m d'altitud.
A les 11:44 h posem punt i final a l'aventura d'avui.

Inici/ Final: Ermita de la Victòria (Alcúdia)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 21 minuts (Total: 3 hores i 50 minuts)
Excursió realitzada el dia: 25 de maig de 2024
Components del grup: Pere, Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Mallorca Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins, tiranys de muntanya i trams sense camí ni fites. Pot presentar problemes d'orientació. Cal fer curtes grimpades.

Paraules majors aquesta volta. Des d’aquests tres cims, discrets per l’alçada, es gaudeixen unes vistes espectaculars d’una península molt bella. He fet un cop un recorregut semblant (a l’inrevés) i hi ha qualque tram força complicat. Enhorabona per la ruta i la seva publicació. Salut Josep

Tota la raó, es gaudeixen unes vistes espectaculars. Fem el recorregut en aquest sentit perquè les grimpades sempre són més fàcils agafar-les de pujada.