dimecres, 22 d’abril del 2020

Volta per les cases de Galatzó i el comellar de les Sínies

Cases de Galatzó
Aquest itinerari s’inicia al pàrquing de la finca de Galatzó al costat de les cases Ca l'amo en Biel i passa per les cases de la possessió, discorre en direcció nord, paral·lel al torrent de Galatzó, i arriba en el jaciment arqueològic de ses Sínies, de l’Edat del Bronze.

Per accedir a la finca pública de Galatzó hem d’arribar a la població d'es Capdellà i agafar el desviament cap a la carretera de Galilea (Ma-1032) fins a prop del punt quilomètric 2,300. Aquí parteix un camí de terra situat a l’esquerra de la carretera i que ens condueix a la portalada de la possessió, un gran arc de pedra amb una barrera de fusta. El camí de carro continua fins arribar a Ca l’Amo en Biel, senzilles cases de pagès d’una sola planta, on aparquem els vehicles.

(WP-01) Ca l'amo en Biel - 0,0 km - 0 minuts - 151 m d'altitud.
Sortim de la casa direcció nord-oest i tot d'una travessem una barrera de fusta. El camí segueix planer entre sementers d’ametllers i garrovers i, en uns deu minuts, ens trobem amb el torrent de Galatzó. Deixem a la dreta el camí que puja a Ses Planes i seguim recte. Immediatament, deixem un camí a l'esquerra que es dirigeix cap es Capdellà per la variant del GR 221-B. Uns pocs metres més endavant, tornem a ignorar a l'esquerra el camí que ascendeix a la contrada de sa Vinya. Camí endavant cap al nord, en no res arribem al graner del Delme, situat a l'esquerra del camí.
Graner del Delme
(WP-02) Graner del Delme - 0,7 km - 10 minuts - 180 m d'altitud.
Es tracta d’una construcció de pedra amb morter de planta rectangular i coberta en falsa volta rebaixada. En aquest petit graner s’emmagatzemava la contribució en gra que havia de fer la finca als senyors feudals durant l’edat mitjana i a l’Estat fins al segle XIX (Guia de la finca pública Galatzó).
Continuem encaminats a nord, fins arribar a les cases, mentre observem els molins d’aigua fariners a la dreta del camí, les marjades de pedra en sec, el vessant sud del Galatzó, amb la figura del puig des Caragol.
Clastra de les cases
(WP-03) Cases de Galatzó - 1 km - 18 minuts - 193 m d'altitud.
Després de visitar la tafona, la clastra i la capella, passem per davall un porxo, a la dreta de les cases i seguim un camí ample que transcorre entre caps de conreu, paral·lel al torrent de Galatzó. Un cop creuat un braç de torrent, deixem la zona de conreus i entrem a la garriga, on trobem un encreuament senyalitzat: "sa Cometa / ses Sínies / s'Esclop. Seguim el camí principal, mentre a l'esquerra deixem el viarany que puja a la font de sa Cometa. El camí fa una petita baixada i s'endinsa en el comellar de les Sínies paral·lel al torrent. A uns quatre-cents metres de l’encreuament, i després de passar un portell d’una paret de pedra seca, localitzem a mà esquerra un conjunt etnogràfic compost per dos forns de calç, situats a la zona denominada comellar de na Llaneras.
Forn de calç
(WP-04) Forns de calç - 2,3 km - 1 hora - 209 m d'altitud.
El camí continua ascendint cap al nord fent algunes voltes pel centre del comellar. Disset minuts després, localitzem un nou conjunt etnogràfic compost per un forn de calç, una barraca i una sitja, situat a la zona denominada sa cometa de sa Cova Rotja. Seguim pel camí i, cinc minuts més endavant, a la dreta en un pinar, trobem el ranxo de carboners de ses Sínies.
Després d'una aturada per berenar [15'], reprenem la marxa i ben aviat, deixem a l'esquerra el pou de ses Sínies. Seguim per un camí que travessa la torrentera i, a uns dos-cents cinquanta metres, localitzem a ma esquerra un tirany amb un rètol que indica "Naveta de ses Sínies". El viarany puja sense pèrdua entre carritxeres i ens mena fins al jaciment arqueològic de ses Sínies.
Naveta
(WP-05) Naveta - 4 km - 2 hora i 5 minuts - 283 m d'altitud.
Data de l’edat del bronze (1700-900 A.C.). Es tracta d’una estructura naviforme de grans dimensions. La seva funció era d’hàbitat. L’estructura presenta una planta en forma de ferradura allargada, amb una longitud exterior de 16,10 metres i 7,10 d’amplada. La naveta està formada per murs ciclopis, amb una alçada màxima de 3 metres a la part externa.
Un cop visitat el conjunt, refem el camí arribant novament al pou de ses Sínies.
Pou de ses Sínies
(WP-06) Pou de ses Sínies - 4,4 km - 2 hores i 17 minuts - 266 m d'altitud.
Està excavat fins a la font natural subterrània. El sistema de captació d’aigua per al consum humà i del ramat és per elevació. Adossat al pou hi trobem un abeurador de pica.
A la dreta del pou, agafem un camí que puja amb molt de rost i després d'uns dos-cents cinquanta metres, assolim un mirador, on hi resta un banc per contemplar la vista.
Panoràmica des del mirador
(WP-07) Mirador - 4,8 km - 2 hores i 29 minuts - 320 m d'altitud.
Des d’aquesta privilegiada talaia, podem contemplar, d’esquerra a dreta, ses Males Roques, el comellar des Lladres, la Moleta Rasa, el puig de Galatzó i la serra de na Burgesa, i, per suposat, la vall del Galatzó als nostres peus.
Desfem tot el camí que hem fet a la pujada i, desprès del Graner del Delme, prenem al segon trencall a mà dreta. És tracte del camí que du a la vila des Capdellà per la variant del GR 221-B, però al cap de cinc-cents metres, el deixem per la dreta direcció a la caseta del Tramuntanal, a la qual hi arribem després de set minuts en sentit ascendent.
Caseta del Tramuntanal
(WP-08) Caseta del Tramuntanal - 9,1 km - 4 hores i 10 minuts - 204 m d'altitud.
Aquest conjunt etnogràfic, està format per dues casetes de pastor, una era, un sestador i un sistema hidràulic compost per una font de mina, una síquia i un abeurador de pica.
Parada i fonda [35']. Després del descans per dinar, a pocs metres de la caseta, i seguint el mateix camí, arribem a un petit turó denominat s'Argolla.
S'Argolla
(WP-09) L'Argolla - 9,5 km - 3 hores i 13 minuts - 237 m d'altitud.
Aquí trobem els següents elements: una àrea habilitada amb bancs i taules i diversos conjunts etnogràfics i arqueològics: el jaciment arqueològic de s’Argolla. Data de l’època talaiòtica (850-123). Format per una única unitat, corresponent a una plataforma escalonada. La funcionalitat en seria la de control del territori.
Pedres de s’Argolla. Es tracta de dues roques, disposades en paral·lel i que presenten una perforació de banda a banda. La funcionalitat d’aquestes pedres no és clara. Pel que diu la tradició, aquestes pedres servien per ajusticiar. Una barra travessava els forats i hi eren lligats els condemnats a mort.

Un cop visitat aquest conjunt, baixem fins enllaçar amb el camí de sa Vinya, voltem a la dreta i arribem al camí de les cases, el qual ens mena al punt de partida.

(WP-01) Ca l'Amo en Biel - 11,3 km - 5 hores i 41 minuts - 151 m d'altitud.
A les 15:31 h donem per finalitzada l'excursió.

Ruta: Circular.
Inici/ Final: Aparcament finca de Galatzó (Calvià)
Pujada acumulada:  265 metres
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 13 minuts (Total: 5 hores i 40 minuts)
Excursió realitzada el dia: 1 de març de 2020
Components del grup: Grup excursionista AVV de Pòrtol
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Sud (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari fàcil, apta per a tota la família. Discorre sempre per camins ben marcats.
Referències:  Guia de la finca pública Galatzó. Ajuntament de Calvià.

Una bona volta per fer-la amb l’associaciode veïnats. Molt ben documentada i amb molta informació. Segur que tothom va gaudir d’aquest recorregut amb un bon guia. Enhorabona amic.

Gaudirem d'una passejada senzilla amb bona companyia.
Gràcies pel teu amable comentari.