dijous, 12 de novembre del 2015

Morro de Catalunya

Cap de Catalunya
Itinerari per la península de Formentor, parteix de l'aparcament proper al desviament de Cala Murta, als peus del Fumat, baixa a Cala Figuera, per pujar després al Morro de Catalunya, segueix per sota la carena del Puig de ses Artigues i pel comellar del torrent dels Porcs torna al punt de partida.
Punt de partida: deixem el vehicle a l'aparcament situat al Km 13 de la carretera Ma-2210 del Far de Formentor (WP-01).
Així doncs, devers les 8,30 h d'un matí espaterrant, clar i plàcid, iniciem la caminada direcció nord-est pel caminet que baixa cap a cala Figuera, on hi arribem en deu minuts. Es tracta d'un senderó amb molt de pendent, relliscós per la rosada i força malmenat per la pluja.
Travessem la cala i avancem per l'altre costat nord-est, passant a prop d'uns escars, fins arribar al punt on voltem direcció casi nord. Iniciem una forta pujada per una petita coma coberta de carritxeres. Les fites ens menen direcció nord-oest a un collet situat a 180 m d'alçada (WP-02), al qual hi arribem en trenta minuts des de la cala.
Des del collet, girem a la dreta i comencem una rosta muntada orientats al nord-est direcció a la cota 282 m, a la qual hi arribem en vint minuts i després de passar per un clap de pins. Les vistes són esclatants, podem albirar els alts espadats que cauen verticals a la mar, avui d'un intens color blau.
Continuem progressant per la cresta i, en alguns trams una mica per sota d'ella, procurant no perdre les fites i, amb quinze minuts més d'ascensió, assolim al punt més alt d’aquest morro, el Corral Fals, de 297 m d'alçada i assenyalat per un munt de pedres (WP-03). La nostra intenció és arribar al cap de Catalunya (WP-04) per això hem de seguir est/nord-est, en baixada i casi planer, per un terreny més amable. A la fi, a les 10,10 h, assolim la punta del cap de Catalunya (WP-04) on aprofitem el bon estar per berenar a l'ombra d'uns pins.
A les 10,40 h. tornem arrencar i retrocedim fins el collet (WP-02), que ara per sota la carena ens ha permès fer més via, arribant-hi a les 11,07 h.
Del collet, decidim avançar per sota la carena per on ens sembla més evident, ja que les fites s'esvaeixen. D'aquesta manera intentant mantenir més o menys la cota dels 250 m i per un terreny inhòspit de pedres soltes i vegetació, transcorreguts prop de 60 minuts, arribem a un llom poblat de càrritx prop del coll de l'Home. Davant nostre s'alça la imponent penya de la Cova dels Morts. Aquest darrer tram no ha resultat gens fàcil, flanqueja l'inclinat coster que davalla a la coma del torrent dels Porcs i travessa un espès clap de pins abans d'assolir el mencionat llom.
Aquí en sentit sud-oest se'ns obre l'ampla coma pedregosa del torrent dels Porcs per on hem de baixar. Alguns ja coneixem aquest tram que férem de pujada quan anàrem al cingle de Bufaranyes.
Primer superem un inclinat graó rocós amb l'ajuda de les mans i a continuació per dins el torrentó tirem avall ara cap al sud seguint les poques fites que hi ha. És una davallada bastant incòmode les carritxeres tapen les pedres i sovint no saps on poses els peus. Transcorreguts trenta minuts des del llom arribem a un camí carreter, després de deixar les restes del poblat talaiòtic els Clapers a la dreta del torrent i tot seguit un bonic aljub a l'esquerra.
Seguim aquest camí que es dirigeix cap al sud per dins la pineda i que, en un tres i no res, desemboca a la carreta a l'alçada del pi de sa Senyora. Ara sols resta caminar per asfalt direcció al far fins arribar al punt on hem iniciat l'itinerari. A les 13 h en punt donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/final: Aparcament de ses cases de cala Murta
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 53 minuts (Total: 4 hores i 36 minuts)
Excursió realitzada el dia: 17 d'octubre de 2015
Components del grup: Pere, Fernando, Tomeu M., Tomeu C., Agustí i Josep.
Cartografia: Tramuntana Nord. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: itinerari la major part sense camí definit per un terreny rocós i abrupte. Hi ha pujades i baixades fortes amb un pendent molt pronunciat. En alguns moments ens hem d'ajudar amb les mans per seguir progressant.
Referències: Morro de Catalunya i l'Almangra, de Llorenç Soler i Andreu Magraner.

Una passada de ruta, amb vistes espectaculars d'aquest trosset del "front de la Serra". És una zona que fa afició. Altre cop una bona publicació i fotografia.
Salut Josep.

PD Agraït per citar-nos en el teu reportatge. Salutacions

Com dius, les panoràmiques són sensacionals i el territori dur i pràcticament fora camí tot el temps, però val la pena.