dimecres, 4 de novembre del 2015

Passos de Son Cabaspre, Vell i Nou

Pas Vell
Agradable passejada per la mola de Son Pacs amb baixada, pel  pas Vell al coll de Sant Jordi , i pujada des de la font dels Òbits pel bell camí del pas Nou.
En aquest itinerari tenim el plaer de comptar com a guia l'amic Juan Manera (Pouet685) bon muntanyenc i expert coneixedor de la zona.
Itinerari: camí de la Coma d'en Llobera, coll de sa Basseta, aljub mola Son Pacs, pas Vell, coll de Sant Jordi, font des Òbits, pas Nou, coll de sa Basseta, camí de la Coma d'en Llobera.
El punt de partida i arribada es situa en el camí de la Coma d'en Llobera, una pista de terra i ciment tancada amb una barrera (indicacions del GR-221/Coll de la Basseta) (WP-01).
Així doncs, a les 9 h passem a l'altre cantó pel costat dret de la barrera i prenem sud/sud-est el mencionat camí direcció al coll de sa Basseta (455 m), on hi arribem en cinc minuts escassos. Aquí, a la dreta, es localitza una bassa de ciment que dóna nom al lloc (WP-02). Continuem cap al nord per un ample camí, però tot d'un l'hem de deixar per la dreta (fita) i prendre un caminoi fitat que s'enfila vers al nord/nord-est enmig del bosc. Avancem pel tram anomenat pas de Son Cabaspre. A, deu minuts de marxa, arribem a un collet on es localitzen restes d'un ranxo de carboners i un coll de tords. Deixem un camí a la dreta i dirigim la passa cap al nord fins assolir una paret transversal (divisòria dels termes d'Esporles i Valldemossa), que franquegem per un esbaldrec. Aquí finalitza el pas de Son Cabaspre.
Des de la paret, el tirany continua planer cap al nord/nord-est. A uns cinc minuts, creua un tàlveg on es localitza un gran rotlle de sitja amb un marge de sosteniment al costat del camí, volta, envaït per la vegetació d'alzines i estepes, en tendència cap a l'est en pujada, deixa un altre rotlle de sitja i a la fi desemboca a un camí carreter on girem a l'esquerra (WP-03).
En un tres i no res, arribem a l'ampla camí que ressegueix la carena de la Mola de Son Pacs, punt on fem comptes tancar el cercla d'aquest recorregut (WP-04). El nostre itinerari discorre cap a l'esquerra direcció nord/nord-oest cap a l'aljub de la Mola de Son Pacs (WP-05), al qual hi arribem en deu minuts i després de desviar-nos uns metres a l'esquerra del camí principal.
Pas Nou
Després de fer una breu aturada retornem al camí del GR el qual segueix planer en sentit nord/nord-est fins a tocar una paret aixecada a la vorera del penyalar (coll de caça) on l'altre cantó surt el camí des Passets (WP-06), que baixa vertiginosament al Verger. El nostre itinerari, deixa aquest camí i es dirigeix cap a l'est paral·lels a la paret. El tirany arriba a dos rotlos i es bifurca. Prenem el camí de l'esquerra que baixa per un tàlveg estret, franqueja una pareteta amb pujador escalonat, és el pas Vell (WP-07), i continua en fort rost paral·lel a una paret amb una reixa (a l’esquerra) fins arribar al coll de Sant Jordi on es localitza una barrera de ferro (WP-08). Són les 10,40 h.
Sense creuar la barrera, seguim tot dret franquejant un petit portell de fusta espenyat. El nou camí discorre planer per la contrada de sa Garriga Plana, creua un rotlo de sitja i desemboca a una ampla pista, a la dreta de la qual, hi ha un forn de calç ben conservat (WP-09). Voltem a la dreta, ara per un camí ample, pedregós, que baixa fent marrades, deixa un altre forn de calç a la dreta (WP-10) i, pel costat del torrent de Son Brondo, arribem a la bonica font des Òbits (WP-11).
Deixem la font, retornem un bocí enrere i prenem un camí a l'esquerra oest/sud-oest. Dos minuts més amunt, deixem la pista i pugem direcció sud, passem per un rotlo de sitja amb una pedra i una fita al damunt i franquegem una baixa paret de pedres. Ara entrem dins una rosta coma, el camí desapareix, però hem de seguir pujant amb intensitat direcció sud a través d'un ombrívol alzinar. Transcorreguts uns deu minuts de forta pujada, voltem cap a l'oest, assolim un "racó vermellós" al peu dels penya-segats. En aquest punt, les fites ens condueixen cap a l'esquerra aferrats a les penyes, de seguida voltem a la dreta i per restes d'un antic camí de ferradura arribem al pas Nou (WP-12), una paret de pedra en sec que sobremuntem amb l'ajuda de les mans. A l'altre cantó es pot observar com antigament hi va haver un portell que per alguna raó es va tapiar formant aquest mur. Continuem el nostre itinerari direcció sud-oest per un bonic camí de bístia que serpenteja entre un estret tàlveg. Transcorreguts uns deu minuts des da la paret, el camí desemboca a un sender, a la dreta del qual, hi ha un forn de pa.
Girem a l'esquerra (sud), ara per un camí marcat arribem a un ranxo de carboners amb una barraca molt grossa i un rotlo de sitja. Del ranxo, intentem seguir les fites que ens menen, primer direcció sud/sud-est i posteriorment direcció sud, fora camí per un terreny pedregós i brut de vegetació. Després de deu minuts, assolim l'ampla pista de la Mola de Son Pacs (WP-13). Girem a l'esquerra i, a les 12,30 h arribem a la cruïlla de camins del (WP-04) que ja hem passat de bon matí, després de deixar a la dreta, primer un bonic forn de calç amb un pi al mig i, posteriorment una desviació també a la dreta (WP-14).
Ara sols resta baixar pel mateix camí de pujada. A les 13 h en punt, arribem al punt on hem iniciat l’itinerari.

Inici/Final: camí de la Coma d'en Llobera (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 58 minuts (Total: 4 hores i 6 minuts)
Excursió realitzada el dia: 9 d'octubre de 2015
Components del grup: Juan (Pouet685), Pere i Josep
Cartografia: Tramuntana Central. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: itinerari en general bo de fer, discorre per camins i tiranys de muntanya. Alguns trams són sense camí i amb fortes pujades, cal tenir bona orientació en muntanya.

Quina ruta més guapa!! Hem fet aquests passos amb distints itineraris, però en desconeixia el nom. Aquest segon, pas Nou, ho fèrem baixant des de sa Caseta de sa Mola, i ens va ser difícil de localitzar. Em sembla que ho ferem seguint una publicació d'en Tomàs Vibot, que tu tens penjades. Molt bona publicació i fotografia Josep. Enhorabona al grup...i salut.

L'amic Joan (Pouet685) ens va dur pel camí que puja de la font des Óbits passant pel pas Nou i, com bé dius, és molt maco.
Segons el Catàleg de Camins del terme municipal de Valldemossa, figura en el nombre (74) Camí de La Mola de Son Pacs / Pas Nou.
Una aferrada amic!

Anònim ha dit...

Avui hem fet aquesta excursió, i ha estat molt agradable, fins q ens ha sortit un home de molt mal humor, i amb mals modals, ens ha dit que sortim d allà, q era sa seva propietat. Sense escoltar el q dèiem, q no haviem vist cap cartell on prohibia el pas ( q no hi es).
Hauríeu de especificar que a partir de la barrera de ferro on continua la GR, no es pot atravessar el portell de fusta, ja q ens du a una propietat privada, on un senyor vendrà i de males maneres us dirà q ell és l amo i senyor d aquelles terres no tancades i us acusara d haverli romput les barreres q ell posa.
Això es Mallorca, per desgràcia no podem disfrutar d ella els que ens l estimam.
Salutacions i gràcies

Hola Biel,
A la serra de Tramuntana, l'extensió de les finques públiques o comunals, malauradament és escassa, per tant casi sempre caminem per propietats privades, inclús aquest tram del sender del GR221 (d'Esporles a Valldemossa) discorre per finques privades per això està tant mal senyalitzat. És una pena.
El portell de fusta que es troba al costat del coll de Sant Jordi, fa molt de temps que està espenyat i no hi havia cap rètol de "Prohibit el Pas" (ara no ho se) i el camí que discorre per sa Garriga Plana cap a la font dels Óbits, l'he fet diverses vegades i mai he trobat a ningú.
Molt agraït pel teu comentari, el tindré en compte per modificar la descripció d'aquesta ruta, i al mateix temps, serà molt útil pels altres excursionistes que la vulguin seguir.