dissabte, 14 de juliol del 2018

Serra de la Punta

Primer cim (cota 186 m)
L'excursió d'avui recorre la Serra de la Punta, una serralada abrupte situada entre les valls de Sant Vicenç i del Port de Pollença.

La ruta arranca a la carretera de la cala de Sant Vicenç (Ma-2203), just a la cruïlla amb la carretera Ma-2200 de Pollença al Port. Per no caminar per carretera un cop finalitzada la travessia, deixem un vehicle al Port de Pollença, al costat de la rotonda de l'hidroavió.

(WP-00) Aparcament (Km 0,400 de la Ma-2203) - 0,0 km - 0 minuts - 30 m d'altitud.
Després d'aparcar el vehicle al costat de la carretera de la Cala Sant Vicenç, iniciem la caminada a les 8:08 h tornant enrere uns quatre-cents metres cap al creuer de la carretera del Port, al costat del piló del quilòmetre 0.

(WP-01) Km 0 carretera Ma-2203 - 0,4 km - 9 minuts - 32 m d'altitud.
Deixem la carretera i ens enfilem per un fort coster direcció nord-est. Ben aviat, salvem un penyal rodejant-lo per la dreta. Continuem progressant fora camí seguint la cresta i algunes aïllades fites, entre roques i vegetació. El pendent és cada vegada més accentuat i la pujada constant. No tardem gaire en trobar restes d'un marget de grans pedres (murada ciclòpia). Després d'una dura ascensió, darrere uns pins, atenyem la primera cota (186 m).

(WP-02) Primera cota (186 m) - 1,1 km - 45 minuts - 186 m d'altitud.
Baixem per la dreta direcció a un ampla coll marcat pel tàlveg de Can Suau (dreta). Planegem uns metres i tornem a enfilar un nou coster direcció nord-est. Aviat trobem unes pedres compostes habilitades per bivaquejar. Més amunt rodegem per la dreta uns esperons rocosos (cota 267 m) i, a continuació assolim el segon cim (278 m).
(WP-03) Segona cota (278 m) - 2,2 km - 1 hora i 44 minuts - 276 m d'altitud.
Seguim crestejant baixant lleugerament per tornar ascendir per un terreny abrupte, enmig de grans roques rodejades de càrritx. A les 10:30 h ataquem per l'esquerra (costat de Sant Vicenç) la cota 291 m, coronada per un para llamps i diverses antenes de comunicacions.

(WP-04) Antenes - 2,6 km - 2 hores i 23 minuts - 291 m d'altitud.
Sense deixar la direcció nord-est, seguim avançant, ara per un terreny que es va cremar l'hivern passat, fins arribar al Puig del Vilar (316 m).
(WP-05) Puig del Vilar - 3 km - 2 hores i 46 minuts - 313 m d'altitud.
El cim està coronat per un gran munt de pedres de forma circular. Ens trobem en el put més elevat de tota la serralada.
Malgrat no gaudim d'un dia net i clar, les vistes són espectaculars. Davant nostre els cims de la la Talaia Vella, de les serres del Cavall Bernat, d’Albercutx i del Pal. Al costat esquerra, sobre la cala de Sant Vicenç i sobre el Port de Pollença, a l'altre costat.
Iniciem el descens cap al nord-est seguint les fites i, uns dos-cents metres més endavant, les deixem per voltar a l'esquerra (WP-06 - 239 m) per una esquerpa i vertical canal que baixa fent ziga-zagues on ens hem d'ajudar amb les mans. Continuem descendint pel vessant de Sant Vicenç. És una baixada complicada pel fort pendent i el terreny rocós i farcit d'altes carritxeres que impedeixen veure on posem els peus. A baix veiem el camí dels Pescadors que passa pel coll de Síller, és cap a quest indret on dirigim la passa, ja per un terreny més planer però molt brut de vegetació i sense fites. Després de franquejar una baixa paret, assolim el camí dels Pescadors, que prenem cap a al dreta.
Puig del Vilar (313 m)
(WP-07) Camí al coll de Síller - 3,9 km - 3 hores i 35 minuts - 73 m d'altitud.
Caminem per aquest camí ample de terra passant pel coll de Síller. A continuació inicia una suau davallada i es converteix en un tirany força trepitjat fins a desembocar a un altre camí més ample. Creuem un portell amb barrera oberta i seguim pel camí i carrers de la urbanització fins a la carretera de Formentor, al costat de la rotonda de l'hidroavió.

(WP-08) Rotonda hidroavió - 6 km - 4 hores - 3 m d'altitud.
A les 12:08 h, donem per finalitzada aquesta nova aventura.

Ruta: Lineal
Inici/ Final:  Km 0 carretera Ma-2203 a la cala S. Vicenç - Port de Pollença
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 46 minuts (Total: 4 hores)
Excursió realitzada el dia: 2 de juny de 2018
Components del grup: Fernando, Tomeu Mateu i Josep
Cartografia: Mapa Mallorca Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25000)
Observacions: Itinerari carener sense camí. Pujades i baixades fortes pels diversos cims que formen la serralada. Hi ha algunes fites que ajuden a seguir el recorregut. Terreny rocós i pobre garriga.
Referències:  La Serra de la Punta: Pep Torrens, Llorenç Soler (Excursions per Mallorca) i Joan Riera (Aires de la Serra Mallorquina).

Aquesta volta no té desperdici, fins i tot un lloc amarat de troballes ben antigues. Al mateix temps un lloc ben a prop i tan allunyat per allò de poc trepitjat. En Toni Ramón, guia del Foment, m’havia enviat informació per pujar des del coll de Síller, complementant el camí des Pescadors del Port a Cala Sant Vicenç. Així i tot el mèrit és d’en Pep i en Joan. Gràcies per citar-nos. Perfecte publicació i fantàstiques fotografies. Salut amic

Hola amic Llorenç,
Com bé dius, un itinerari poc trepitjat (per un terreny complicat) però molt agraït des del punt de vista paisatgístic, amb vistes espectaculars de cala Sant Vicenç i la badia de Pollença.