dissabte, 25 d’agost del 2018

Volta al puig de sa Creu (Lloseta)

Cases de Rafalet d'en Marc
Atenció: m'informen de restriccions de pas per la finca de s'Estorell Vell (abril 2021).
Excursió matinal que rodeja el puig de sa Creu, el qual també ascendim pel espectacular camí de ferradura del comellar del Rafalet d'en Marc. L'itinerari passa per quatre municipis: Lloseta, Alaró, Mancor de la Vall, on es localitza el cim i Selva.
La idea d’aquest itinerari l’hem tret del bloc Excursions per Mallorca de l'amic i muntanyenc Llorenç Soler.

Inici: Deixem els vehicles aparcats un cop passat la Planta d'Emaya, en la carretera que puja a les cases de Son Ordines (Lloseta).

(WP-01) Estació d'Emaya - 0,0 km - 0 minuts - 172 m d'altitud.
A les 9:16 h comencem a caminar per la carretera direcció nord-oest. Un cop passades les cases del Filicomís, ens desviem a la dreta baixant al llit del torrent de s'Estorell. El creuem i, entre la vegetació, pugem un petit marge, fins arribar a un camp de conreu. Ara es tracte d'ascendir (nord/nord-est) travessant, fora camí, pel bell mig d'una feixa de conreu, fins a desembocar a la pista del camí dels Balladors, que seguim a mà esquerra.

(WP-02) Pista - 0,5 km - 15 minuts - 227 m d'altitud.
Tot d'una passem un portell amb unes barreres obertes i ens desviem cap a la dreta pel camí que du a les cases de s'Estorell Vell, deixant a l’esquerra el de la font Nova, per on retornarem.
Seguim la pista i, tot d'una, deixem a la dreta el trencall que es dirigeix a les espectaculars cases de s'Estorell Vell. El bonic camí es dirigeix planejant vorejant les terres de conreu del Rafalet d’en Marc, fins arribar a un enrunat portell obert a una paret seca i que dóna entrada al bosc d'alzines.
Forn de calç
(WP-03) Portell - 2,7 km - 1 hora - 357 m d'altitud.
Si ens fixem a l'esquerra, veurem la font des Vidrier, tancada per una reixa de ferro.
El tirany s'endinsa per un ombrívol bosc d'alzines resseguint el comellar del Rafalet d'en Marc. Tot d’una veiem les restes de les obres dels carboners. Passem pel costat d'un ben conservat forn de calç i, un poc més amunt, on el camí marca una corba a l'esquerra, creuem a l'altre cantó del comellar.
A partir d'aquí, en aquesta pujada, el camí de bístia adquireix un disseny sorprenent, s'enfila desafiant la verticalitat del coster amb giragonses curtes i continuades, salvant un important desnivell. Els revolts són estrets i s'adapten perfectament al rost del coster. Els marges de sosteniment estan enganxats a la roca llisa d'una manera enginyosa.
Un cop superat aquest al·lucinant recorregut, tornem a recuperar el comellar i atenyem un ranxo de carboners.

(WP-04) Ranxo carboners - 3,3 km - 1 hora i 32 minuts - 514 m d'altitud.
El tirany volta a la dreta i continua en constant pujada per un territori més obert. Després d'una curta davallada, assolim una baixa paret seca coronada amb una reixeta, on voltem a l'esquerra. Progressem ascendint paral·lels a la paret, fins ensopegar una altra paret perpendicular a l'anterior, que hem de franquejar per sota del filat. La paret llinda entre les finques de les Cases Noves i la Font del Garrover.

(WP-05) Pas paret - 3,8 km - 1 hora i 54 minuts - 595 m d'altitud.
A l'altre cantó, voltem noranta graus a l'esquerra i iniciem l'ascens pel rost vessant del puig de sa Creu, al qual hi arribem desprès d'una forta pujada. Aquest tram és fora camí i cal seguir vers al sud-oest paral·lels a la paret que ara ens queda a la nostra esquerra. Un poc abans d'arribar al final de la mateixa, voltem a la dreta i, entre una espessa vegetació, accedim al punt més alt, des d'on es gaudeixen millors panoràmiques de bona part de la Serra.
Camí de ferradura
(WP-06) Puig de sa Creu - 4,2 km - 2 hores i 15 minuts - 661 m d'altitud.
Després del merescut descans [25'], iniciem el descens pel mateix recorregut i un cop passat el punt on hem travessat la paret (WP-05), continuem descendint per un caminet amb la mateixa direcció (nord-est), fins assolir un coll, conegut amb el nom de la Barrera de les Cases Noves, on voltem a l'esquerra

(WP-07) Portell - 4,9 km - 3 hores i 4 minuts - 502 m d'altitud.
El coll té un portell amb barrera de metall i un pas canadenc.
A uns dos minuts del coll, passem pel costat de la font de na Bàrbara o de ses Cases Noves

(WP-08- 503 m) situada a l'esquerra del camí i alguns metres més endavant, deixem a la dreta el camí de les cases Noves. Aquí hem d'estar atents, perquè el nostre recorregut continua pel camí de l'esquerra. Hi ha un petit rètol que indica "Lloseta". Un minut més tard, trobem una altre entreforc, deixem el sender ample de l' esquerra i ens desviem pel camí més estret, en tendència cap a la dreta, paral·lels a una reixa de filferro.

(WP-09) Cruïlla - 5,2 km - 3 hores i 10 minuts - 508 m d'altitud.
El caminet discorre pel costat d'un camp d'oliveres amb la reixeta a la dreta, fins arribar a un altre portell obert a una paret de pedra seca, amb una barrera, límit entre els termes municipals de Mancor de la Vall i Alaró, en el qual entrem.

(WP-10) Portell - 5,5 km - 3 hores i 15 minuts - 498 m d'altitud.
El sender es dirigeix cap al sud-oest davallant entremig d'un ombrívol alzinar i no ens torbem gaire en ensopegar amb un petit portell sense barrera.

(WP-11) Paret - 6 km - 3 hores i 27 minuts - 437 m d'altitud.
Tornem a canviar de terme, ara entrem dins el de Lloseta. El camí continua en forta davallada fins a desembocar a una pista forestal, que agafem un xic a la dreta.
Vistes des del cim
(WP-12) Pista - 6,2 km - 3 hores i 31 minuts - 399 m d'altitud.
Continuem pel camí ample en suau descens, i unes corbes més avall, ens desviem cap a l'esquerra per visitar la font Nova.

(WP-13) Font Nova - 6,7 km - 3 hores i 40 minuts - 356 m d'altitud.
Té una mina amb una canaleta interior.
Deixem una caseta a l'esquerra i continuem en relaxada caminada. El camí marca alguns revolts en davallada, mentre divisem la gran esllavissada del puig de s'Alcadena. Després de passar per una gran roca rodona, a la dreta, arribem a l'entreforc de camins on hi ha les barreres obertes, punt on tanquem el cercle del nostre recorregut.
Davallem cap a Lloseta i, a la primera corba, deixem el camí principal per la dreta. Ara es tracte d'intentar, camp a través, de desfer les mateixes passes que hem fet de bon matí per arribar de nou al punt on hem iniciat l'excursió.

(WP-01) Estació d'Emaya - 8,9 km - 4 hores i 23 minuts - 173 m d'altitud.
A les 13:39 h arribem al vehicle.

Inici/ Final:  Estació d'Emaya, en la carretera que puja a les cases de Son Ordines (Lloseta)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 19 minuts (Total: 4 hores i 23 minuts)
Excursió realitzada el dia: 28 de juny de 2018
Components del grup: Joan Manera (Pouet685), Miguel García (Monrevi) i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys, més o menys evidents de muntanya i algun tram sense camí. Cal superar un important desnivell.

En primer lloc gràcies per citar el nostre blog (i per les inmerescudes alabances). És una molt bona volta per una muntanya de la primera fila. Sempre havia fet el recorregut des de Lloseta fins a Mancor, però mai havia fet cim i molt manco aquest preciós camí pel comellar del Rafalet. Tot plegat fotografia i informació de nota. Aquests racons pròxims son una capça de sorpreses bones. Enhorabona per la publicació... i salut Josep.

Tens raó amic, és una volta molt maca, sobre tot el recorregut per l'espectacular camí del Rafalet i l'ascensió al cim, que desconeixíem.
Gràcies a les vostres informacions l'hem pogut dur a bon terme.