diumenge, 14 de maig del 2023

Puntal des Forn

Powered by Wikiloc

Inici: coll de sa Gramola, situat al Km 106 de la carretera Ma-10, al tram d'Andratx a Estellencs.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 0,0 km - 0 minuts - 349 m d'altitud.
A les 9:50 h iniciem la trescada cap a l'oest pel camí ample de ses Basses. Tot d'una deixem a la dreta unes edificacions recents als voltants de la font des Escarabats. Després d'una suau pujada, el camí planeja orientat cap a l'oest amb esplèndides vistes de la contrada des Rajolí. A continuació, en pujada, deixem a l'esquerra els conreus de la zona des Campàs i arribem al collet de ses Pedrisses (396 m). Ara el camí inicia un constant descens, mentre cap a ponent ja podem divisar els cims de sa Paret des Moros, el Puntal des Forn i el profund tàlveg per on hem d'ascendir. Després d'una tirada d'1,4 quilòmetres, assolim una important cruïlla, on seguim a l'esquerra. Un rètol de GR indica "S'Arracó: 1h 55 min".

(WP-02) Desviament a l'esquerra - 3,1 km - 55 minuts - 342 m d'altitud.

Avancem per l'ampla pista en descens i, uns 800 m més endavant [20'], trobem un altre entreforc, on voltem a la dreta.

(WP-03) Desviament a la dreta - 4 km - 1 hora i 15 minuts - 270 m d'altitud.
En aquesta cruïlla apareix, al costat dret, un vell forn de calç. Iniciem l'ascens per dins la coma flanquejada per sa Paret des Moros cap al sud i el puig de ses Basses al nord. Aproximadament un quilòmetre després, al costat dret i a dos metres del camí, trobem la font des Migjorn

(WP-04) Font des Migjorn - 4,9 km - 1 hora i 40 minuts - 368 m d'altitud.

El camí continua ascendint pel vessant esquerra del tàlveg. Un poc abans d'arribar al coll, la pista finalitza i es converteix en un tirany.

(WP-05) Coll - 5,3 km - 1 hora i 50 minuts - 413 m d'altitud.

Després de berenar i recuperar les forces [20'], seguim un tirany acompanyat d'alguna fita, orientats a nord-oest. Passats uns minuts, assolim la carena de la muntanya on veiem unes restes de paret d'un jaciment arqueològic. Resseguim ara la carena cap a sud-oest, fins assolir el cim del Puntal des Forn.

(WP-06) Puntal des Forn - 5,7 km - 2 hores i 35 minuts - 469 m d'altitud.

Coronat per una gran fita de pedres i amb espectaculars vistes a sa Dragonera cap l'oest/sud-oest.
A partir d'aquí, tornem enrere fins a les restes de parets i seguim crestejant direcció nord-est cap al puig de ses Basses. Progressem sense camí, amb algun tram per damunt roques, amb lleugeres pujades i baixades. Abans d'arribar a la cota 457 m, passem pel costat de les ruïnes d'una gran barraca. Just passat pel costat d'una gran era, girem a l'esquerra i enllacem amb el camí del GR.

(WP-07) Sender GR - 6,7 km - 3 hores i 15 minuts - 464 m d'altitud.
Seguim aquest camí ben trepitjat fins topar amb una cruïlla marcada per gran munt de pedres. Anem cap a l'esquerra uns 50 m, fins al mirador d'en Josep Sastre, localitzat al morro d'en Fabioler, a 450 m d'altura.

(WP-08) Mirador d'en Josep Sastre - 7,2 km - 3 hores i 25 minuts - 448 m d'altitud.

Des del mirador, gaudim d'una nova i espectacular imatge de sa Dragonera i dels espadats marins, esglaiosos i verticals.
Continuem avançant pel sender ben marcat una llarga tirada descendent d'1,4 quilòmetres, fins assolir la contrada de ses Basses, on hi ha algunes casetes.

(WP-09) Ses Basses - 8,6 km - 4 hores i 10 minuts - 366 m d'altitud.

Continuem baixant per la pista i ben aviat arribem a la cruïlla del (WP-02), on voltem a l'esquerra. Ara sols resta seguir el mateix camí que hem fet de pujada, fins tornar al punt de partida.

(WP-01) Coll de sa Gramola - 12 km - 5 hores i 18 minuts - 349 m d'altitud.

A les 15:08 h arribem a l'àrea recreativa i a l'aparcament.

Inici/ Final: Coll de sa Gramola (Andratx)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 48 minuts (Total: 5 hores i 19 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 de maig de 2023
Components del grup: Aina, Agustí i Josep
Cartografia: Tramuntana Sud. Editorial Alpina. (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari moderat. Des del (WP-05 al WP07) és fora camí. La resta per camins de carro i tiranys de muntanya. Cal bon sentit de l'orientació.

Tota aquesta zona que heu trepitjat és d'una bellesa impactant així com també de gran soledat. Les vistes des del Puntal des Forn o de ses Basses ja compensen qualsevol esforç. To plegat una molt bona publicació, enhorabona Josep. Una aferrada

Efectivament, un territori amb vistes espectaculars i, a part del tram del GR, la resta molt tranquil.
Moltes gràcies pel teu comentari.