dilluns, 4 de març del 2024

La Trapa pel pas d'en Grau i la Torre de Cala en Basset

Powered by Wikiloc

Avui amb les amistats de Terrassa (Barcelona) els acompanyo a pujar la Trapa des de Sant Elm, pel pas des Grau i la torre de cala en Basset. Baixem pel camí del comellar de Cala Sanutges.

La Trapa és una finca de 75 hectàrees, situada a l'extrem sud-oest de la serra de Tramuntana, just enfront de l'illa de sa Dragonera, al terme municipal d'Andratx, el menys plujós de la Serra i un dels més àrids de Mallorca.

Inici: Avinguda de l'Algar de Sant Elm.

(WP-01) St. Elm - 0,0 km - 0 minuts - 13 m d'altitud.

Iniciem la caminada per l'avinguda de l’Algar que voreja la cala homònima. Als pocs minuts, voltem a l'esquerra pel carrer de la Punta Blanca i, a continuació, girem a la dreta pel carrer de na Pòpia. Aquest carrer ens mena a un encreuament de vials, on continuem recte. El camí segueix la carena, sobre la línia de la costa, en direcció nord. Ignorem trencalls al costat dret, fins arribar al final de la pista, on la deixem i prosseguim per un tirany cap a la dreta. Ens enfilem per un coster suau i aviat trobem una àmplia i escalonada esquerda que davalla entre les roques que pengen damunt la costa, és l'anomenat pas d’en Grau.

(WP-02) Pas d'en Grau - 1,1 km - 20 minuts - 56 m d'altitud.

Sense cap dificultat creuem l'escletxa i seguim avançant orientats a nord/nord-est per dins la pineda. En deixar la punta de sa Galera Grossa a l'esquerra, ens desviem a la dreta (nord-est) i, remuntant un fort coster, assolim la torre.

(WP-03) Torre de cala en Basset - 1,7 km - 35 minuts - 86 m d'altitud.

La torre de Cala en Basset, dita també de sa Rabassada, és una edificació de vigilància costanera edificada el 1583. Des de la mateixa torre es domina la cala que té al costat dret, sota les penyes de la Trapa. Les edificacions annexes són del temps de la Guerra Civil (1936-39). (Joan Carles Palos).
Des de la torre, seguim un tirany, ben marcat, orientat a sud, fins trobar una esplanada amb una cruïlla. Continuem pel camí de l'esquerra en forta davallada, entre pins i mates. Pocs minuts més avall, arribem a un caminet transversal que talla pel que baixem, on nosaltres el prenem cap a la dreta (sud/sud-est). Avancem per aquest nou camí, el qual ens mena passar per la cota 81m, on seguim recte fins trobar el camí que puja a la Trapa, el GR-221.

(WP-04) Intersecció - 2,4 km - 1 hora i 5 minuts - 90 m d'altitud.
Continuem pel desviament de l'esquerra. Ara el camí zigzagueja amb fort pendent entre antigues marjades envaïdes de pins. A mesura que guanyem alçada i sortim del bosc, podem contemplar sa Dragonera i l’antiga torre de defensa.
El camí avança en ascens cap al nord i després de superar dos collets, veiem a la nostra dreta (punts vermells) un tram del camí que va ser condicionat pel Foment del Turisme, per facilitar la grimpada per unes roques, és el pas de sa Barra.

(WP-05) Pas de sa Barra - 3,5 km - 1 hora i 45 minuts - 277 m d'altitud.

Després de superar el pas, arribem a un tercer coll, que ens dóna entrada a la bonica vall de Sant Josep, i des d'on ja veiem totes les construccions de la Trapa. Seguim el caminet en descens. Després de superar un reixat per un botador, l'abandonem per l'esquerra, per arribar al primitiu convent.

(WP-06) La Trapa - 3,8 km - 2 hores i 10 minuts - 273 m d'altitud.

Visitem les espectaculars marjades, les mines per a la captació d'aigua, l'antic molí de sang fariner, on es molia el blat de xeixa. Després de creuar la vella era, arribem al mirador per contemplar les vistes de la Dragonera i la cala en Basset.

(WP-07) Mirador - 4,3 km - 2 hores i 30 minuts - 246 m d'altitud.

Després de dinar [35 min], remuntem la pista que arriba des de s'Arracó. És tracta d'un camí de carro que ascendeix amb un fort desnivell. Dos revolts més amunt, deixem a l'esquerra el camí de ses Basses, per on continua el GR-221 i seguim pujant per la pista, fins assolir el coll de les Ànimes, també dit coll de la Trapa, amb un tros de camí cimentat.

(WP-08) Coll de les Ànimes - 5,3 km - 3 hores i 30 minuts - 367 m d'altitud.
La pista inicia una forta baixada, fent giragonses pel costat dret (orogràfic) del comellar de Cala Sanutges. Transcorreguts uns vuit-cents metres des del coll, veiem a l'esquerra la caseta del frare del Pa.

(WP-09) Caseta del Frare - 6,1 km - 3 hores i 45 minuts - 250 m d'altitud.

L'únic trapenc que podia tenir contacte amb la gent, perquè captava menjar.
Seguim la davallada i, després d'una tirada de 1,5 km amb multitud de revolts, hem d'estar atents perquè deixem a l'esquerra el camí de la font dels Morers, i voltem a la dreta pel camí que ens menarà a Can Tomeví.

(WP-10) Desv. a la dreta - 7,6 km - 4 hores i 10 minuts - 108 m d'altitud.
El caminet discorre per dins el pinar i després d'una ziga-zaga desemboca a una pista de terra, on ens incorporem a la dreta. Camí endavant, no ens torbem en arribar a un entreforc de camins, a l'esquerra del qual es situa la ruïnosa casa de Can Tomeví.

(WP-11) Can Tomeví (esquerra) - 8,5 km - 4 hores i 25 minuts - 56 m d'altitud.
Girem a l'esquerra. Ara seguim el sender, ample i planer que travessa un espès pinar, fins entrar a Sant Elm per l'avinguda asfaltada de la Trapa.

(WP-01) St. Elm - 9,5 km - 4 hores i 40 minuts - 9 m d'altitud.
Espero que els hagi agradat aquest clàssic itinerari per la Serra.

Tipus de Ruta: Circular
Inici/ Final: Avinguda de l'Algar Sant Elm (Andratx)
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 11 minuts (Total: 4 hores i 40 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4 de març de 2024
Components del grup: Jordi, Anna B., Cati, Núria, Anna T., Rosa, Gil i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions:
Itinerari bo de fer, sempre per camí o tirany de muntanya.

Un altre d'aquestes rutes que cal repetir de tant en tant. Els paisatges s'ho valen... i els llocs visitats també. Enhorabona per aquesta publicació Josep. Salut

Si, va bé de tant en tant repetir aquests indrets tan bonics. En aquesta ocasió vaig acompanyar a uns bons amics de Terrassa que van venir a passar uns dies a Mallorca. Els hi va encantar!