dissabte, 4 de maig del 2024

Puig de ses Planes d'en Verd i coma Clova

Powered by Wikiloc

(WP-01) Km 107,2 de la carretera Ma-10 (Andratx - Pollença)  - 0,0 km - 0 minuts - 289 m d'altitud.
A les 7:57 h iniciem la caminada pel camí de ses Comes. Un rètol indica: "1 Andratx sa coma Calenta". Es tracta d'un camí asfaltat que puja en fort pendent, fent alguns revolts. Als pocs minuts, deixem el camí de ses Comes i seguim recte.

(WP-02) Cruïlla - 0,5 km - 8 minuts - 316 m d'altitud.

El nou camí, comença a pujar suaument per dins una ampla coma, fins topar un portell amb barrera metàl·lica tancada, que franquegem pel costat esquerra.

(WP-03) Portell - 1 km - 15 minuts - 354 m d'altitud.

Continuem pujant per un ample camí. Ben aviat, sortim de la pineda i deixem una caseta de roter a l'esquerra. Ara avancem, de front al Penyal d'en Rico, i tot d'una voltem cap al nord-oest, entre esponeroses carritxeres, fins assolir el coll dels Coloms.

(WP-04) Coll dels Coloms - 1,4 km - 30 minuts - 413 m d'altitud.

Aquest coll està situat entre el puig dels Avencs, a l'esquerra i els contraforts del Penyal d'en Rico, a la dreta.
Iniciem la pujada al primer cim orientats a l'est, pel costat dret de la accidentada cresta. El pendent és fort, per un terreny rocallós i amb força vegetació, fins al punt que hem d'ajudar-nos de les mans per poder continuar pujant. A les 9:10 h assolim el cim de sa Roca Llarga.

(WP-05) Sa Roca Llarga - 1,7 km - 1 hora i 10 minuts - 549 m d'altitud.

Des d'aquí s'albira un espectacle de muntanyes fabulós i cap a totes bandes: el pla de s’Evangèlica amb el seu cim, el Port d’Andratx i la badia de Camp de Mar.
Baixem d'aquest cim cap a l'esquerra i, tot d'una salvem una reixeta. Seguim carenejant, sempre orientats a nord-est, per un terreny poblat de roques, carritxeres i alguns pins caiguts. En front, veiem sa Mola de s’Esclop, el Moletó i sa Cadira del Bisbe. Són les 9:49 h. en arribar al cim del Puig de ses Planes d'en Verd.

(WP-06) Puig de ses Planes d'en Verd - 2,2 km - 1 hora i 50 minuts - 582 m d'altitud.

Aquí fem un petit descans per berenar i recobrar forces [20 min]. Reprenem la marxa en la mateixa direcció que portàvem (nord-est). Lentament, anem superant les diverses cotes d'aquesta ampla serralada. El territori és incòmode, molt pedregós i cobert de carritxeres que no veus on poses els peus. A les 10:47 h arribem al darrer cim, situat a 597 m d'altitud i rodejat d'alts penya-segats, sobretot pel cantó nord.

(WP-07) Cota 597 m - 2,7 km - 2 hores i 50 minuts - 597 m d'altitud.

Baixem del cim orientats a l'est/sud-est (de front a la Cadira del Bisbe) per damunt un esquerdat roquissar i, transcorreguts una cinquantena de metres, voltem cap al nord (esquerra) per damunt un llisar de roca, fins entrar a una estreta i herbada canal, la qual superem amb un petit pas de desgrimpada. Tot seguit baixem cap al nord-est i després est, fins enllaçar amb el camí, que per la dreta ve del Pujador des Palmers, passant per ses Planes d'en Verd. En aquest punt trobem un rotlo de sitja.

(WP-08) Intersecció (rotlo) - 2,9 km - 3 hores i 15 minuts - 514 m d'altitud.

Després del rotlo de sitja, el nostre itinerari va girant cap a l'est (dreta) en lleuger ascens, i progressa per un passet estret enmig del roquissar. Seguim endavant cap a l'est, amb la silueta de la Mola de s'Esclop (928 m) i es Moletó (866 m) al front, per un  terreny més aviat planer, entre carritxeres, garballons i roques. A poc a poc anem voltant cap al nord-est en suau ascens, direcció a sa Bassota, fins arribar a un collet a 586 m d'altitud, on deixem el tirany que es dirigeix cap al  pou d'en Rotget.

(WP-09) Desviament a la dreta - 3,7 km - 3 hores i 45 minuts - 586 m d'altitud.

Voltem a la dreta, fins ensopegar un camí de ferradura que baixa cap al nord-est, als peus de l'Olla de sa Coma Clova. Es tracta d'un camí amb un marget lateral molt irregular, gairebé constant, amb un traçat sinuós que supera un important desnivell. El camí baixa cap al sud pel costat dret de la coma, la qual es va estrenyent i el camí i el torrent avancen junts alguns minuts. Un xic més avall, travessa el xaragall i continua pel costat esquerra, fins arribar al costat d'un reixat, just a prop d'una penya. Gira a la dreta i avança en descens fins ensopegar un camí ample amb un portell a l'esquerra.
Seguim pel camí de la dreta, d'amplada de carro, flanquejat per una reixeta. Al cap d'uns minuts, deixem de banda un camí a la dreta, i més avall deixem un altre camí amb portell a l'esquerra. Ben aviat iniciem una curta muntada que ens deixa al portell de la Coma Clova, al costat d'un dipòsit de la lluita contra els incendis.

(WP-10) Coll coma Clova - 6 km - 4 hores i 30 minuts - 380 m d'altitud.

Salvem la barrera per sota i baixem per un camí ample que desemboca a un altre asfaltat, pel qual continuem. Uns sis-cents metres més avall el camí fa un tomb a l'esquerra. En aquest punt abandonem l'asfalt i franquegem un portell sense cadenat que hi ha a la nostra dreta.

(WP-11) Barrera - 6,9 km - 4 hores i 50 minuts - 299 m d'altitud.

A l'altre cantó, prenem un camí, bo de seguir que discorre per dins el pinar. Passa pel costat d'una casa en ruïnes i, un poc més endavant, arriba a una barrera amb botador incorporat. Finalment desemboca al camí de la coma Calenta. Cap a la dreta tornem al punt de partida.

(WP-01) Carretera Ma-10 - 8,2 km - 5 hores i 7 minuts - 290 m d'altitud.
A les 13:05 h posem fi a la caminada d'avui.

Inici/ Final:  Km 107,2 de la carretera Ma-10
Temps efectiu sense parades: 3 hores (Total: 5 hores i 7 minuts)
Excursió realitzada el dia: 4  de maig de 2024
Components del grup:  Fernando, Agustí i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Camins de carro, tiranys de muntanya i trams sense camí per un terreny rocós i incòmode. Cal fer petites grimpades per seguir progressant.

Hola Josep. Quina quantitat d’opcions per fer rutes per llocs coneguts. Aquesta és super interessant per poder tornar a sa coma Clova. Tot plegat perfecte Josep.

Sempre que puc, m'agrada conèixer noves alternatives aquests indrets ja coneguts. M'alegra que aquest itinerari sigui del teu interès.