dimecres, 19 de juny del 2024

Es Bassol pel pas de s'Osca de Ca l'Abat

Powered by Wikiloc

Una volta circular pel nord-est de Deià, d'uns 7 Km i 460 m desnivell.

Inici: aparcament situat a la sortida del nucli de Deià, en el barri de s'Empaltada.

(WP-01) S'Empeltada (Deià) - 0,0 km - 0 minuts - 164 m d'altitud.
A les 8:04 h iniciem la caminada per la carretera Ma-10 direcció a Sóller i després de prop d'un quilòmetre, a l’altura del quilòmetre 60,250, agafem per la dreta, el camí de Castelló. Un rètol indica "GR 221 - Sóller. Camí de Castelló 2 h".

(WP-02) Dreta - (GR-221) - 1 km - 10 minuts - 138 m d'altitud.

El camí ascendeix per un primer bocí esglaonat i desemboca a un carrer asfaltat. Dos minuts més amunt i després d'uns revolts, retrobem novament el camí vell a ma esquerra, punt on deixem la pista asfaltada, fent cas de les indicacions del GR.
Seguim el camí amunt entre pins i oliveres, aviat gaudim de bones vistes de la costa de Llucalcari i cap a ponent la punta de Deià i els esculls dels Còdols Blancs. Mentre ens acostem a la vertical de Llucalcari, un aire fresquet ens envaeix per la dreta. Ens desviem un poc del camí, per guaitar una obertura a la base d'una gran roca recoberta d'heura, és un "refrescador".

(WP-03) Refrescador - 1,6 km - 25 minuts - 209 m d'altitud.

Continuem endavant i, a uns tres-cents metres de la cavitat, deixem el camí de Castelló per la dreta.

(WP-04) Dreta - 1,9 km - 35 minuts - 255 m d'altitud.

El camí, de ferradura i força malmenat pels despreniments, avança cap al sud per dins el bosc. Transcorreguts uns cent metres, gira a l'esquerra per una forta pujada entre roques d'una altra esllavissada.

(WP-05) Esquerra - 2 km - 40 minuts - 291 m d'altitud.

Seguim orientats al sud, fins assolir un conjunt marjat d'oliverar i una casa en estat ruïnós. Pocs metres més endavant, ens desviem en diagonal esquerra pujant per unes escales de pedra.

(WP-06) Escales - 2,3 km - 55 minuts - 347 m d'altitud.

Seguim superant bancals d'oliveres mitjançant rampes escalonades, fins desembocar a una pista de terra, on voltem a la dreta.

(WP-07) Pista (dreta) - 2,5 km - 1 hora i 5 minuts - 390 m d'altitud.
Després de travessar una barrera oberta, el camí avança pla cap a ponent. En pocs minuts, arribem al pla de sa Creu, on hi ha una casa de recent construcció i una bona balconada sobre Deià.

(WP-08) Pla de sa Creu - 2,9 km - 1 hora i 13 minuts - 394 m d'altitud.

A l'esquerra trobem un portell sense barrera que dóna entrada al bosc de pins i alzines. A l'altre costat, seguim un tirany força esvaït que puja en fort pendent cap al sud-est. Un seguit de fites ens ajuden a seguir-lo. Al cap d'uns deu minuts del portell, arribem a un petit ressalt amb marge de pedra seca que tanca una fissura entre roques. És el pas de s'Osca de Ca l'Abat, situat als penya-segats des Castellot.

(WP-09) Pas Osca de Cal l'Abat - 3,2 km - 1 hora i 25 minuts - 476 m d'altitud.

Un cop superat el marge, continuem pujant cap al sud entre grans roques. Travessem en ascens un bosc d'alzines, fins trobar un camí carreter transversal.
Estem situats davall el vessant nord-oest de sa Galera (908 m), una zona boscosa amb un gran entramat de camins i restes dels ranxos dels carboners.
Girem a l'esquerra, però atenció a la ruta, perquè tot d'una voltem a la dreta per una forta pujada cap a llevant.

(WP-10) Dreta - 3,4 km - 1 hora i 35 minuts - 518 m d'altitud.
Després d'uns deu minuts d'ascensió, arribem a una cruïlla de camins i a un gran rotlo de sitja. Agafem el tirany que va pel mig (sud-est), fins arribar a una esplanada on es situa el Bassol, el punt més elevat d'aquest itinerari (582 m).

(WP-11) Es Bassol - 3,7 km - 1 hora i 50 minuts - 582 m d'altitud.

Restes d'un porxo, una gran bassa pel bestiar, i una cisterna amb capella pel consum humà.
Aquí és un bon lloc per fer una aturada per recobrar les forces [20 min].
Reprenem la marxa donant l'esquena a la bassa, per un tirany que ben aviat desemboca a un camí carreter. Transcorreguts tan sols un centenar de metres direcció sud, el deixem per la dreta.

(WP-12) Dreta - 3,9 km - 2 hores i 20 minuts - 567 m d'altitud.
Iniciem una forta baixada per dins un comellar, on tornem a troba restes de l'activitat dels carboners i un antic carro. És un descens un xic precipitat direcció oest/sud-oest, que ens mena a la paret i portell de les Rotes des Jai, on girem a l'esquerra.

(WP-13) Portell - 4,2 km - 2 hores i 35 minuts - 466 m d'altitud.

Camí endavant, entrem a ses Rotes, una zona de marjades d'oliverar i porxos. Després del segon porxo, travessem un altre portell sense barrera i entrem de nou dins el bosc, fins arribar a la font de sa Senyora, que deixem a l'esquerra del camí.

(WP-14) Font de sa Senyora - 4,8 km - 3 hores - 359 m d'altitud.

Nosaltres, deixem a la dreta un tram del camí vell i seguim to dret per una pista que baixa fent grans llaçades. Després d'una tirada d'un quilòmetre, sortim d'aquesta urbanització baixant per una estreta escaleta que desemboca al camí de Son Canals i arribar a Deià. Ara sols resta avançar pel passeig lateral de la carretera direcció a Sóller per arribar al punt de partida.

(WP-01) Deià - 7 km - 3 hores i 40 minuts - 164 m d'altitud.
A les 11:44 h arribem a l'aparcament.

Inici/ Final:  Deià (s'Empeltada)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 32 minuts (Total: 3 hores i 40 minuts)
Excursió realitzada el dia: 19 de juny de 2024
Components del grup:  grup CES
Cartografia: Mapa Tramuntana Central. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari que discorre tot ell per camins de carro i per tiranys de muntanya. Pujades i baixades fortes. Cal anar alerta amb la gran quantitat de camins que hi ha que ens poden despistar.