dissabte, 15 de juny del 2024

Moleta de Binifaldó i puig de ses Covasses

Powered by Wikiloc

La Moltea de Binifaldó és un cim situat a més de vuit-cents metres d'alçada que ens ofereix bones panoràmiques sobre la vall de Lluc i les muntanyes dels voltants.

Inici: Urbanització des Guix (Escorca)

(WP-01) Urbanització des Guix - 0,0 km - 0 minuts - 560 m d'altitud.

A les 8:00 h iniciem la caminada baixant per la carretera direcció a Pollença i tot d'una, la deixem per la dreta botant una baixa paret seca. Un cop a l'altre cantó, seguim un tirany que discorre, gairebé paral•lel a la carretera i per dins l'alzinar, fins enllaçar amb un camí carreter que surt de la carretera (portell amb barrera). Seguim aquest camí, que després d'uns cinc-cents metres, desemboca al camí del GR. Un xic més amunt, arribem a una cruïlla de tres camins, recte va a l'ermita de Son Amer, nosaltres continuem pel de la dreta.
El camí puja per dins el bosc, passa per damunt de la font de l'Ermita, i sense fer cas als trencalls a dreta i esquerra, assoleix el coll Pelat.

(WP-02) Coll Pelat - 1,8 km - 30 minuts - 692 m d'altitud.

Per un botador de fusta, franquegem una paret amb reixeta. Un poc més endavant, agafem per l'esquerra el camí carreter que baixa a Menut.

(WP-03) Esquerra - 1,9 km - 35 minuts - 688 m d'altitud.

El camí avança per dins l'alzinar i, 800 m més endavant, el deixem per la dreta.

(WP-04) Dreta - 2,7 km - 45 minuts - 598 m d'altitud.

Seguim un tirany que discorre pel nord-est de la possessió, fins enllaçar amb l'antiga via que comunicava Lluc amb Pollença, on ens incorporem a la dreta.
Seguim la pista asfaltada que avança, primer ascendent, després pla i finalment baixa cap a la possessió de Menut. És una tirada tranquil•la i agradable enmig de l'alzinar. Un poc abans d'arribar a les esmentades cases, a l'alçada d'un safareig, sortim del camí per la dreta.

(WP-05) Deixar pista per la dreta - 4,6 km - 1 hora i 15 minuts - 597 m d'altitud.

Seguim en ascens una canaleta que ens mena a la mina de la font des Cossi.
A partir d'ara, progressem orientats cap al sud, fora camí ni fites per dins el bosc. Voregem unes penyes en tendència a l'esquerra. La pujada és rosta i incòmode degut a la gran quantitat de branques i arbres ajaguts. Ascendim cercant sempre les canals més accessibles per la carena de la muntanya, però a l'anar per dins l'espès bosc no es distingeix. Just sortir del bosc, seguint l'aresta rocosa, superem un pas amb una curta grimpada fàcil (pas Enrunat).

(WP-06) Pas Enrunat - 5 km - 1 hora i 55 minuts - 774 m d'altitud.

Un xic més endavant, superem un gran llom rocós. A poc a poc, l'aresta es suavitza i avancem sempre amb la timba a la nostra dreta, fins assolir el cim, coronat per una antena de repetició.

(WP-07) Moleta de Binifaldó - 5,4 km - 2 hores i 10 minuts - 837 m d'altitud.

L’indret és magnífic, veiem el puig de Massanella, el puig Major, el puig Roig, el puig Caragoler de Femenia, i puig Tomir.
Aquí fem una pausa per berenar i recuperar les forces [20 min].
Des del cim, baixem per l'aresta cap al sud per un terreny rocós i irregular. Minuts més avall, esquivem a la dreta un esperó i progressem més cap a l'esquerra, per un coster més suau. Seguim baixant, entrem dins el bosc de pins i alzines i passem una pareteta, amb un vell filferro obert. Continuem el descens amb pendent suau i ben aviat, arribem a la pista del GR221, on voltem a la dreta.

(WP-08) Camí GR - 6,4 km - 3 hores i 5 minuts - 688 m d'altitud.

Seguim cap al sud, i tot d'una tornem a creuar la paret divisòria del coll Pelat (WP-02).
Un minut més avall, deixem a la dreta el camí que du al mirador del Centenari i continuem per la pista en baixada marcada. Dos minuts després posem molta atenció, perquè arribem a un encreuament a l'esquerra, punt on deixem el camí principal.

(WP-09) Esquerra - 6,9 km - 3 hores i 20 minuts - 662 m d'altitud.
Seguim un camí de bístia que avança en suau ascens per dins el bosc. Passats uns minuts, marca dos revolts en pujada, a esquerra i a dreta, fins arribar al portell de l'Ermita, una collada que separa el puig Ferrer (771 m), a l'esquerra del puig de ses Covasses (753 m), a la dreta.

(WP-10) Portell Ermita - 7,2 km - 3 hores i 30 minuts - 704 m d'altitud.

Passat el portell, deixem el camí directes cap al cim de ses Covasses, fora camí, en direcció sud-oest (diagonal dreta), per damunt un roquissar esquerdat i amb una paret seca que discorre a la nostra dreta. Així, a uns deu minuts de l'anterior portellet, arribem al cim, on l'altura màxima s'assoleix creuant la paret, és a dir dins el terme d'Escorca, des d'on gaudim d'una esplèndida vista.

(WP-11) Puig de ses Covasses - 7,6 km - 3 hores i 40 minuts - 752 m d'altitud.

Baixem del cim cap al sud-oest mantenint la paret de partió a la nostra dreta. Seguint algunes fites, continuem baixat per dins el pinar pel llom fins arribar, a una paret seca la qual franquegem just pel seu extrem, a frec de la timba. Un poc més avall, passem pel costat d'una petita caseta sense sostre. Després de la caseta, continuem per sobre el llom de la muntanya (oest) per un pendent cada cop més suau, fins desembocar al camí del comellar de ses Figueroles, molt a prop del pas d'en Bartomeu.

(WP-12) Camí - 8,1 km - 4 hores i 5 minuts - 636 m d'altitud.

Ara ja sols resta seguir aquest cap a la dreta per arribar al punt de partida.

(WP-01) Urbanització des Guix - 9,3 km - 4 hores i 26 minuts - 560 m d'altitud.
A les 12:26 h arribem on tenim els vehicles.

Inici/ Final: Urbanització des Guix
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 21 minuts (Total: 4 hores i 26 minuts)
Excursió realitzada el dia: 15  de juny de 2024
Components del grup:  Pere, Agustí, Fernando, Tomeu M., Joan Ll. i Josep.
Cartografia: Mapa Tramuntana Nord. Editorial Alpina (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari per camins i tiranys de muntanya. Trams fora camí ni fites on cal bon sentit de l'orientació. En l'ascens per l'aresta nord, cal superar un petit tram exposat amb l'ajuda de les mans.