dijous, 5 de març del 2020

Puig de s'Alzinar

Penyal des Migdia
Avui, amb el meu amic Fernando de Angulo, ascendim al puig de s'Alzinar per un itinerari que em va ensenyar, el gener de 2019, el meu bon amic i gran muntanyenc, Lluís Sànchis. No és una ruta molt llarga (unes 4h.), però sí un xic complicada al discórrer bona part de la pujada, per terrenys sense sender ni fites. Des del cim, es gaudeix una espectacular panoràmica de la cara nord del puig Major i el Penyal des Migdia, a més la zona dels Binis.

Partim aproximadament del quilòmetre 39,2 de la carretera Ma-10 (de Sóller a Lluc), on trobem un espai per deixar-hi el vehicle.

(WP-01) Km 39 carretera Ma-10 - 0,0 km - 0 minuts - 714 m d'altitud.
Així doncs, a les 8:32 h comencem a caminar per la carretera direcció a Sóller. Després de creuar el torrent del Racó, deixem un camí a la dreta pel qual fem comptes tornar en finalitzar la nostra excursió i uns metres més endavant, deixem la carretera per la dreta.

(WP-02) Camí - 0,5 km - 8 minuts - 681 m d'altitud.
Prenem un ample camí, en ascens per dins el bosc i, no ens torbem en trobar la mina de la font de s'Ermita, situada just davall el marge esquerra del camí.
Font de s'Ermita
(WP-03) Font de s'Ermita - 0,8 km - 13 minuts - 709 m d'altitud.
Just passada la font, tot d'una ens desviem a l'esquerra pel primer camí que trobem. Es tracte d'un camí carreter que discorre per dins l'alzinar, fins que ben aviat mor a un ranxo de carboners. Seguim en suau descens, fora camí orientats a l'oest, travessem un conjunt de colls de tords, i arribem amb un camí de carro, on ens incorporem a la dreta en sentit ascendent. Camí amunt, trobem una paret de partió amb un portell amb barrera metàl·lica, que travessem.

(WP-04) Portell - 1,7 km - 35 minuts - 702 m d'altitud.
A l'altre cantó, seguim amunt fora camí direcció a la coma d'en Grau. No ens torbem en passar vora les restes de dues barraques adosades i, tot d'una després de creuar el torrent, just a l’altra banda del comellar, apareix un remot camí de ferradura que presenta restes d’un vell empedrat i també de graons. Un cop finalitzat el camí, la ruta volta cap a la dreta seguint les fites, entre carritxeres i roques, fins arribar a un collet.

(WP-05) Collet - 2,4 km - 1 hora i 3 minuts - 794 m d'altitud.
Aquí, cap a ponent, destaca el Puig de sa Bassa (819 metres) i al nord, el puig de Montcaire (839 m).
Des del collet, baixem cap a l'esquerra i passem pel costat d'una roca on s'enfila una heura. Avancem sense camí ni fites sempre en direcció nord-est, cap al Puig de S'Alzinar que, des d'aquí ja es divisa. Més endavant, deixem bastant a la nostra esquerra un gran pi, i per dins un ampla tàlveg pugem cap a l'est, fins arribar a un ample coll (cota 876 m) que separa les muntanyes del coll dels Cards Colers i el puig de l’Alzinar, el qual ens queda ben davant.

Puig de s'Alzinar
(WP-06) Coll (876 m) - 3,2 km - 1 hora i 43 minuts - 876 m d'altitud.
Aquí, arrecerats del vent, fem una parada tècnica per berenar i agafar forces [30'].
Des del coll, seguim les fites que ens menen cap al nord, tombem lleugerament cap a l'esquerra per entrar dins una petit tàlveg que s’obre a la dreta. Deixem a l'esquerra  un cim secundari i, orientats a nord-est per un incòmode tram de roques i petites puntes, assolim el caòtic cim del puig de s'Alzinar.

Cara nord del Puig Major
(WP-07) Puig de s'Alzinar - 3,6 km - 2 hores i 32 minuts - 930 m d'altitud.
Si el dia acompanya, val la pena restar una bona estona gaudint de les magnífiques vistes.
Baixem del cim pel mateix camí, fins arribar de nou al coll (cota 876 m). Ja no ens hi aturem i anem cap al sud, directes a un clap de pins que veiem davant nostre, fins trobar el tirany que davalla cap a la coma Estreta. Seguim aquest tirany que ara puja cap al sud pel costat d'uns replans de conreu, volta cap a l'est en lleuger descens, i ens mena sense cap dificultat al coll dels Cards Colers.
Coll dels Cards Colers
(WP-08) Coll dels Cards Colers - 4,6 km - 3 hores i 14 minuts - 902 m d'altitud.
En aquest indret, hi ha un porxo ensorrat i la creu aixecada el 1985 per iniciativa del pare Rafel Joan al paratge on sembla que hi havia la primitiva capella de Sant Salvador d’Almallutx.
Ara baixem pel camí de carro (dreta), deixem una primera pista a la dreta, que ens duria a passar per la font de sa Fonteta i, un poc més avall, tornem a  ignorar un braç de camí que surt a la dreta. La pista continua baixant fent un parell de revolts, fins arribar vora la paret amb dos portells que entra dins els Binis.

(WP-09) Barrera - 5,3 km - 3 hores i 24 minuts - 834 m d'altitud.
Travessem el portell i prenem el camí de la dreta. El camí baixa per dins l'alzinar, fins desembocar a un altre camí transversal, on ens incorporem cap a l'esquerra, en sentit descendent. Per aquest nou camí de carro, arribem a la carretera just al costat del pont que creua el torrent des Racó. Des d’aquí tornem al punt de partida per la mateixa carretera.

(WP-01) Km 39 carretera Ma-10 - 6,6 km - 3 hores i 45 minuts -  m d'altitud.
A les 12:17 h donem per finalitzada l'excursió.

Inici/ Final: Km 39 carretera Ma-10
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 28 minuts (Total: 3 hores i 45 minuts)
Excursió realitzada el dia: 25 de gener de 2020
Components del grup: Fernando i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Gairebé tota la pujada al cim és sense camí. Cal bon sentit de l'orientació en muntanya.

Una publicació perfecte d’un recorregut molt interessant i no massa trepitjat. Fa temps que el vàrem fer quasi com voltros, sortint directament des del km 41. Així i tot allargaren el recorregut per la coma Estreta. Aquest caminoi escalonat i empedrat ja ens va sorprendre. Així i tot ser un recorregut curt no es pot badar gaire, al manco a l’anada. Enhorabona per compartir aquesta publicació... i salut amic.

Així és, gairebé tota la pujada es sense camí i manca de referències, fent complicat seguir l'itinerari. Nosaltres també ens va sorprendre trobar aquest antic camí en un lloc tant remot i desolat com aquest.
Moltes gràcies pels teus comentaris.