diumenge, 2 de febrer del 2020

Miradors de Son Poquet II

Mola de Son Poquet
L'excursió comença a l'àrea recreativa de Son Tries situada a la carretera que puja d'Esporles a la urbanització des Verger.

(WP-01) Àrea de Son Tries - 0,0 km - 0 minuts - 289 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle a l'aparcament de l'àrea, a les 9:44 h retrocedim per la mateixa pista per la qual hem entrat i prenem la carretera cap a la dreta en suau ascens, fins arribar al coll de l'Heura.
Coll de l'Heura
(WP-02) Coll de l'Heura - 0,9 km - 13 minuts - 324 m d'altitud.
En aquest punt deixem la carretera per desviar-nos a la dreta pel camí que puja a l'Ermita de Maristel·la.
Passem l'estret portellet i seguim el camí que passa per devora les cases de Son Ferrà. Tot seguit, creuem un nou portell i al segon revolt, el deixem per girar a l’esquerra, tot franquejant una barrereta metàl·lica.

(WP-03) Desviació (Barrera) - 1,2 km - 25 minuts - 364 m d'altitud.
El corriol segueix pel costat de l’aljub de la possessió i continua gairebé planer per damunt una marjada, entre pins i altes carritxeres. Al cap de pocs minuts veiem, entre les carritxeres, la petita mina de la font Nova, just davall el marge de l'esquerra del camí. Continuem l’itinerari amb pujada suau per uns marges, fins assolir el portell dels Lladres què dóna accés a antics camps de secà.
Portell dels Lladres
(WP-04) Portell dels Lladres - 1,7 km - 40 minuts - 400 m d'altitud.
Un cop travessats els conreus, ens endinsem dins l’alzinar. Ara el camí, força malmenat pels despreniments, comença a pujar i marca diversos revolts salvant un fort desnivell (pas de Son Poquet), fins assolir un coll, on hi ha una paret seca amb un portell.
Pas de Son Poquet
(WP-05) Pas de Son Poquet - 2,5 km - 1 hora i 35 minuts - 561 m d'altitud.
Camí endavant, després d'uns dos-cents metres, sortim del camí i seguim tot dret per dins un petit comellar, fins arribar a una esplanada dins l'alzinar.
Aljub
(WP-06) Aljub - 2,7 km - 1 hora i 50 minuts - 614 m d'altitud.
Aquí es localitzen diversos rotlos de sitja i un bonic aljub rectangular i tapat, dividit amb cisterna i bassa pel bestiar. A prop de l'aljub hi ha una pica excavada a la roca.
Retrocedim fins al camí principal i tornem enrere pel mateix camí devers un centenar de metres, per deixar-lo per l'esquerra.

(WP-07) Desviament - 2,8 km - 2 hores - 591 m d'altitud.
Seguim en tendència cap a l'est per un camí de ferradura molt esvaït, i no ens torbem en trobar una rotlo de sitja neta de terra i la seva corresponent barraca. Seguim cap al nord-est, sense camí per un terreny rocós i vora l'estimball, i prest arribem al mirador de Son Ferrà, després de creuar una baixa paret seca.
Mirador de Son Ferrà
(WP-08) Mirador I - 3,2 km - 2 hores i 14 minuts - 594 m d'altitud.
Es tracta d'un mirador petit, amb dos paretons esbaldregats. La panoràmica és àmplia, abasta fins a la badia de Palma. Davall hi ha les cases de Son Poquet.
Del mirador, seguim un caminet amb fites cap al nord i a un centenar de metres, trobem el segon mirador situat damunt un esperó rocós i a pocs metres a la dreta del tirany.
Mirador II
(WP-09) Mirador II - 3,3 km - 2 hores i 24 minuts - 593 m d'altitud.
D'esquena al mirador, agafem un tirany orientats al nord-oest per dins el bosc d'alzines. Passem pel costat d'un rotlo de sitja, més endavant travessem una baixa paret i finalment desemboquem a un camí de carro, on voltem a l'esquerra.

(WP-10) Camí de carro - 3,5 km - 2 hores i 35 minuts - 590 m d'altitud.
Aquest nou camí voreja carboneres i ens mena a l'esplanada de l'ermita de Maristel·la, on girem a la dreta hi arribem en un no res.
Ermita de Maristel·la
(WP-11) Ermita - 3,8 km - 2 hores i 40 minuts - 580 m d'altitud.
L'ermita fou construïda el 1890 i dedicada a la Mare de Déu del Carme (Estela de la mar/Maristel·la). És un lloc ideal per fer una aturada i proveir-nos d'aigua gràcies a un aljub de roda manual.
Tornem enrere devers un centenar de metres i ens desviem a l'esquerra tot travessant un portell a una baixa paret. Deixem una pica a la dreta i emprenem el descens seguint un camí que davalla per dins un comellar. El camí voreja carboneres i al cap d'uns cinc minuts, arribem a la part alta d'un circ rocós. L'abordem travessant un petit marge de paret seca i baixem per un caminet estret i molt empinat que volta cap a l'esquerra, fins entrar de nou dins el tàlveg. Seguim cap a l'est i en pocs minuts enllacem amb el camí carreter de Son Ferrà a l'ermita, al qual ens incorporem cap a l'esquerra. Aquí hem d'estar atents, pugem pocs metres pel camí direcció a l'ermita i el deixem per la dreta (fites).

(WP-12) Desviament - 4,6 km - 3 hores i 14 minuts - 490 m d'altitud.
Seguim el tirany, orientats al nord/nord-est i travessem un rotlo de sitja. Ara el camí discorre, sense perdre massa desnivell, encaixonat entre penyes, fins arribar a una esplanada on es localitza un altre ranxo de carboners, molt abundants en tot aquest bosc. Aquí voltem a la dreta (est), passem pel costat d'una petita cavitat al costat de la qual hi ha un bufador.
Bufador
(WP-13) Bufador - 4,8 km - 3 hores i 26 minuts - 479 m d'altitud.
Tot seguit travessem una terreny rocós on el tirany costa de seguir, fins trobar a l'esquerra un altre rotlo de sitja amb la corresponent barraca i unes esquerdes ben profundes, que donen nom al camí que transitem (camí de ses Encletxes). Un poc més endavant, veiem unes penyes molt visibles a l'esquerra, que serveixen de mirador, amb vistes sobre la vila d'Esporles.
Balconada
(WP-14) Balconada - 5 km - 3 hores i 40 minuts - 446 m d'altitud.
A partir d'aquí, el caminet es torna una mica més evident (veiem restes de marges) i baixa fent ziga-zagues direcció est, fins enllaçar amb un camí ample, al qual ens incorporem cap a la dreta, després de travessar una paret.

(WP-15) Camí de carro - 5,3 km - 3 hores i 55 minuts - 347 m d'altitud.
Aquest nou camí, en sentit descendent, ens mena a l'àrea recreativa de Son Tries.

(WP-01) Àrea de Son Tries - 5,7 km - 4 hores i 7 minuts - 289 m d'altitud.

A les 13:51 h finalitzem la caminada.

Inici/ Final: Àrea recreativa de Son Tries (Esporles)
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 31 minuts (Total: 4 hores i 6 minuts)
Excursió realitzada el dia: 2 de gener de 2020
Components: Agustí, Aina, Cesca i Josep
Cartografia: Mapa Tramuntana Sud. Escala: 1:25000. Editorial Alpina.
Observacions: Algun curt tram sense camí. La resta sempre per camins i tiranys de muntanya. També caldrà anar alerta a despistar-nos per la gran quantitat de camins que hi ha per la zona.

És increïble la gran quantitat de possibles itineraris donen aquestes moles. Crec recordar qu fa anys ferem un recorregut semblant en la pujada per fer el pas de Son Poquet i passar pel portell des Lladres, curiós nom, però la baixada seguiren un altre itinerari. M’ha semblat força interessant aquesta idea de baixar pel Bufador i cap a Son Tries. Molt lograda la fotografia, sempre complicada (al manco per jo) per dins el bosc i perfecte la publicació Josep. Salut amic, ara més que mai.

El camí de pujada pel pas de Son Poquet, del darrer cop que vaig passar a ara, s'ha degradat molt, és una pena veure com es van deteriorant tots aquest senders.
La baixada pel Bufador, és el camí de ses Encletxes, un caminet que ja he fet diverses vegades i que personalment m'encanta.
Efectivament, aquesta mola dóna molt de joc. Els caminets que recorren per dins els alzinars, personalment em relaxen.
Agraït pels teus comentaris.
Una aferrada amic... i a veure si passa aviat aquest mal son.