dissabte, 22 de febrer del 2020

Penyal des Llamp i puig des Cocó

Penyal des Llamp

Aquest itinerari el fem dues vegades amb l'única diferència, l'ascensió al coll des Porrassaret des del camí de Raixa a Raixeta. El desembre de 2019, ascendim pel coster del penyal des Llamp. Des de la font des Coster fins al coll, és sense camí on l'exuberant vegetació dificulta avançar ràpidament. Gairebé tota l'estona, resseguim una paret mitgera, que a vegades resulta més còmode avançar per sobre la mateixa. A mig camí, just al costat d'aquesta paret, trobem la boca d'un avenc que gairebé no es veu, amb el perill que això comporta.

La descripció d'aquest itinerari és l'excursió que fem el gener de 2020. En aquesta ocasió, arribem al coll des Porrassaret pel comellar homònim, més bo de fer, malgrat gran part de la ruta és sense camí per un terreny complicat.

Per arribar al punt d'inici d'aquest itinerari, hem de prendre la carretera Ma-11 de Palma a Sóller i, un cop passat el Km 12 desviar-nos a la primera cruïlla a l'esquerra fins a l'entrada de les cases de Raixa.

(WP-01) Aparcament de Raixa - 0,0 km - 0 minuts - 147 m d'altitud.
Comencem la caminada a les 8,12 h pel camí que du a Raixeta, entre sementers d'ametllers i garrovers. A uns quatre-cents metres més endavant, ens desviem a la dreta, creuem el torrent empedrat, i després d'enllaçar amb el camí que ve de les cases, voltem a l'esquerra. Tot d'una travessem un portell amb barrera de fusta. Seguim avançant i, al cap de cinc minuts més, tornem a franquejar un nou portell. La tirada és agradable, a través d'una vall flanquejada pel Colomer i el puig de les Fites cap a sud-oest i els Homenets i la Falconera a nord-est. Devers uns tretze minuts des del segon portell, arribem a una cruïlla de camins, on a la dreta veiem una barrera de fusta tancada. La salvem pel seu costat dret tot botant una reixeta tombada.
(WP-02) Desviació a la dreta
(WP-02) Desviament a la dreta - 1,8 km - 25 minuts - 201 m d'altitud.
Un cop a l'altre costat, prenem un camí carreter molt tapat per les espesses i altes carritxeres. Ben aviat, a l'esquerra deixem una olla de calç, un poc apartada del camí. Seguim en sentit ascendent cap al nord-est per dins el comellar des Porrasaret, ple de marjades abandonades. Després d'uns vint-i-cinc minuts de pujada, arribem a les ruïnes d'una barraca i tancat pels animals. També hi trobem un rotlo de sitja i la seva barraca.
Barraca i tancat
(WP-03) Barraca (Ruïnes) - 2,7 km - 50 minuts - 321 m d'altitud.
En aquest punt, iniciem la pujada al coll des Porrassaret. Avancem cap al nord-est, fora camí, paral·lels a una vella paret seca de partió. Un xic més amunt, i sobre tot a la part superior, caminem per damunt de l'esbaldregada paret. Quan aquesta finalitza a uns blocs esquerdats de roca, la deixem per l'esquerra i rodejant la penya, assolim el coll des Porrassaret, tancat amb una paret seca, que saltem.
Sa Gúbia des del coll des Porrassaret
(WP-04) Coll des Porrassaret - 3 km - 1 hora i 10 minuts - 425 m d'altitud.
Davant nostre, s'obre la vista de les impressionants parets de sa Gúbia. Després d'un petit descans, reprenem la marxa cap a l'esquerra, directes al cim del Penyal des Llamp, primer objectiu d'avui. Sense tirany, ascendim coster amunt orientats a nord-oest, vorejant la paret seca que ens queda a la nostra esquerra. Després d'una forta muntada, per damunt roques, a les 9:45 h, arribem a un clap de pins on trobem restes d'un marge semblant a un rotlo de sitja, devers la cota 500 m. Aquí, arrecerats una mica del vent, aprofitem per fer un descans i berenar [15'].
Després de la cota 500 m ens desviem lleugerament a l'esquerra (oest) i seguim pujant, per un pendent menys pronunciat, però per un terreny més rocós i incòmode, fins assolir el cim del Penyal des Llamp, coronat per una gran fita de pedres al costat de la timba.
Vista des del Penyal des Llamp
(WP-05) Penyal des Llamp - 3,5 km - 2 hores i 5 minuts - 549 m d'altitud.
Gaudim d'una esplèndida vista de les muntanyes dels voltants.
Baixant del cim orientats al nord, creuem un redol de pins morts i, al cap de cinc minuts escassos, arribem a una paret seca amb reixeta transversal. Girem a la dreta i tot d'una trobem un portell.
Portell
(WP-06) Portell - 3,6 km - 2 hores i 10 minuts - 525 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, seguim en descens i, en cinc minuts més, arribem al coll marcat al mapa de l'Alpina amb la cota 512 m.
(WP-07) Coll
(WP-07) Coll - 3,7 km - 2 hores i 15 minuts - 509 m d'altitud.
Aquí, a l'esquerra hi ha una gran alzina aferrada a la paret.
Des del coll, seguim pujant orientats al nord-oest, paral·lels, un cop més a la paret seca que ens queda a la nostra esquerra. Un cop finalitza aquesta, ens desviem en tendència a la dreta i per damunt la carena rocosa, ataquem el segon cim del dia, el puig des Cocó, també indicat amb una fita de pedres a la vorera d'un penya-segat.
Puig des Cocó
(WP-08) Puig des Cocó - 4,1 km - 2 hores i 30 minuts - 612 m d'altitud.
Després de gaudir del paisatge, baixem orientats a nord resseguint la cresta de la muntanya. Passem per un passet estret entre roques, deixem el llom de la muntanya per l'esquerra (fita), i en suau descens entre pins, i com no podia ser d'una altra manera, vorejant una altra paret seca, arribem al coll, que separa la Coa de sa Rata i el puig des Cocó, vora el cingle de la Milana.
Coll Cingle de sa Milana
(WP-09) Coll Cingle de sa Milana - 4,4 km - 2 hores i 45 minuts - 556 m d'altitud.
Travessem la paret pel què queda d'un botador i avancem cap a ponent per un corriol fitat i tapat per les carritxeres. En pocs minuts, arribem a una paret de terme (divisòria dels termes de Bunyola i Valldemossa), la qual botem per un petit esbaldrec.

(WP-10) Pas paret - 4,6 km - 2 hores i 55 minuts - 536 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, ens desviem cap a l'esquerra, coster avall. Baixem, seguint les fites per un fort pendent orientats a sud-oest, mantenint la paret seca visible a la nostra esquerra. Després d'uns deu minuts, la tornem a creuar per un portell obert.

(WP-11) Pas paret - 4,9 km - 3 hores i 8 minuts - 439 m d'altitud.
Avancem en sentit descendent cap al sud/sud-est. Amb l'ajuda d'algunes fites, seguim per dins la garriga, fins trobar, entre les carritxeres i joncs, la mina de la font de Raixeta, que treu un bon raig i que aprofitem per omplir les cantimplores.
Font de Raixeta
(WP-12) Font de Raixeta - 5,1 km - 3 hores i 13 minuts - 398 m d'altitud.
Deixem la font enrere, i continuem el descens pel vessant dret del comellar, entre marjades abandonades. Baixem cap a sud-oest seguint el tub negre que du l'aigua de la font cap a Raixa. No ens torbem en passar pel costat d'una torreta elèctrica (WP-13) (320 m d'altitud) i, orientats al sud, traspassem la llera del torrentó entre altes carritxeres, fins desembocar a un camí ample.
Per aquest còmode camí, arribem a les abandonades cases de Raixeta.
Raixeta
(WP-14) Raixeta - 5,9 km - 3 hores i 40 minuts - 234 m d'altitud.
A partir d'aquí, retornem a Raixa, després de trenta-cinc minuts de relaxada caminada per l'ample pista que baixa suau per dins la vall.

(WP-01) Raixa - 8,7 km - 4 hores i 17 minuts - 147 m d'altitud.
A les 12:29 h donem per finalitzada l'excursió d'avui.

Inici/ Final: Cases de Raixa
Temps efectiu sense parades: 3 hores i 12 minuts (Total: 4 hores i 17 minuts)
Excursió realitzada els dies: 28 de desembre de 2019 i 11  de gener de 2020
Components del grup del primer dia:  Pere, Biel Pomar, Agustí i Josep
Components del grup del segon dia: Sebastià i Josep.
Cartografia: Mapa Alpina Mallorca Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Itinerari amb trams incòmodes i sense camí. Cal bon sentit de l'orientació en muntanya.

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies del dia 11 de gener 2020:

Clica la següent imatge per veure l'àlbum de fotografies del dia 28 de desembre 2019:

Un itinerari força interessant i ben complet, a on cal una bona forma física. Hi hem estat fins a dos cops pels voltants del Porrassaret. Un d’ells com voltros des de Raixa, encara que pujarem a sa Falconera i una altre des del Barranc per arribar fins a la Coa de sa Rata. La baixada cap a Raixeta és força bruta. Com sempre Josep una perfecte publicació i una ruta per repetir. Una aferrada amic.

Sí amic, recordo les vostres rutes per aquests cims i que ens van suggerir part de la nostra volta.
Tens tota la raó, bona part de la ruta es fa sense camí per un terreny complicat, però queda recompensat per les bones vistes.