diumenge, 1 de març del 2020

El Camp d'Ariany

Una passejada fàcil  per la xarxa de camins públics d'Ariany.

(WP-00) Plaça Major (Ariany) - 0,0 km - 0 minuts - 119 m d'altitud.
Després de deixar el vehicle a la plaça Major de la vila d'Ariany, a les 9:40 h partim pel carrer Lladó, torcem a l'esquerra pel carrer Marina i tot d'una a la dreta pel carrer Major que ens mena a l'església parroquial i on es troba el mirador de sa Creu.

Mirador
(WP-01) Església i mirador - 0,4 km - 10 minuts - 128 m d'altitud.
L'església està dedicada a la mare de Déu d'Atocha. Des del mirador es divisa els camps arianyers, Petra i la muntanya de Bonany.
Anem cap a l'esquerra i baixem pel camí empedrat dit de sa Marquesa, fins al carrer Major, on voltem a la dreta en baixada. Tot d'una travessem la carretera Ma-3341 i a pocs metres, trobem el pou Bo.  Es tracta d’un pou amb coll quadrat i capelleta sostinguda per quatre brancals que formen a la vegada quatre arcs.
Continuem descendint cap al sud pel camí de Son Gibert, fins arribar al pou Jurà.
(WP-02) Pou Jurà - 1,3 km - 30 minuts - 87 m d'altitud.

El pou es troba cobert per un porxo de dos aiguavessos. Tres columnes sustenten el porxo d’entrada. A l’interior hi ha una columna central que serveix per subjectar una part de la jàssera central. El pou es troba a la part central.
Just davant el pou, arrenca el camí des Camps, per on continuem. El camí planeja entre camps de conreu direcció llevant, fins desembocar a una camí ample, on ens incorporem a la dreta. A uns tres-cents metres més endavant, en una nova cruïlla, girem a l'esquerra just al costat d'una granja porcina.

(WP-03) Desviament a l'esquerra - 2,6 km - 48 minuts - 85 m d'altitud.
Seguim novament cap a llevant. Més endavant passem per devora una bassa rodona, des d'on observem bones vistes de la localitat d’Ariany. Finalment desemboquem davant les cases d'en Merlet, on voltem a la dreta.
(WP-04) Cases d'en Merlet - 3,4 km - 58 minuts - 82 m d'altitud.

Seguim el camí planejant, deixem dos trencalls a la nostra dreta i passem per devora una nova granja porcina. Després de deixar un olivar a l'esquerra, arribem a un nou entreforc de camins.

(WP-05) Desviament a l'esquerra - 4,3 km - 1 hora i 20 minuts - 88 m d'altitud.
Continuem a l'esquerra pel camí de Son Ribot i en no res, un nou cruament i seguim recte.
Camí endavant, deixem a la dreta la possessió de Son Nivorra. Més amunt, després de passar les cases de Can Pavana (dreta), girem a l'esquerra i seguidament a la dreta, fent un zig-zag i un altre vegada a l'esquerra.
(WP-06) Desviament a l'esquerra - 5,6 km - 1 hora i 40 minuts - 108 m d'altitud.

Camí endavant, passem pel costat d'un gra hivernacle. Un poc més enllà, el camí gira suaument cap a l'esquerra i prenem el segon camí a la dreta (sense asfaltar).

(WP-07) Desviament a la dreta - 6,8 km - 2 hores - 104 m d'altitud.
Després d'una curta tirada recta, desemboquem a un camí més ample, devora Cas Síndic, on ens incorporem a l'esquerra.
(WP-08) Desviament a l'esquerra - 7,3 km - 2 hores i 10 minuts - 94 m d'altitud.

Seguim tot dret i, després de deixar una nova granja i Can Ruat, voltem a la dreta.

(WP-09) Desviament a la dreta - 8,4 km - 2 hores i 25 minuts - 106 m d'altitud.

Després de pocs metres, el camí gira noranta graus a l'esquerra i arribem al camí dels Molins. Aviat deixem a l'esquerra el molí d'en Benet i un poc més endavant, a la dreta el molí d'en Gener (WP-10).
Per aquest mateix camí entrem al poble, fins arribar de nou al punt de partida, la plaça Major.

(WP-01) Ariany - 9,9 km - 2 hores i 48 minuts - 119 m d'altitud.

A les 12:22 h donem per finalitzada aquesta agradable caminada.

Inici/ Final: Plaça Major d'Ariany
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 28 minuts (Total: 2 hores i 48 minuts)
Excursió realitzada el dia: 14 de gener de 2020
Components: Cesca i Josep.
Cartografia: Mapa Pla de Mallorca. Editorial Alpina (Escala: 1:50.000)
Observacions:Itinerari fàcil i gairebé planer.
Referències: Tomàs Vibot. Mallorca Interior. 15 rutes pel cor illenc. El Camp d'Ariany.