dissabte, 14 de març del 2020

Puig de na Fàtima

Safareig
Ascensió al puig de na Fàtima (650 m) per l'aresta de ponent, seguint restes d'un remot camí de ferradura. És una excursió curta, però intensa pel tipus de terreny i les inclinades pendents. No és un itinerari circular, tornem al punt de partida pel mateix recorregut.

Sortim de s’Estret de Valldemossa (Km 14,4 de la carretera Ma-1110), a prop del pont de la carretera.

(WP-01) S'Estret (Valldemossa) - 0,0 km - 0 minuts - 238 m d'altitud.
A les 8:17 h travessem la carretera i agafem un tirany cap a la dreta (est) que baixa cap al jaç del torrent de Valldemossa. Creuem un xaragall que hi fa d'afluent i pugem cap a l'esquerra, fins arribar a un bonic safareig d'estructura poligonal, que donava aigua, a través d'una síquia, a un molí fariner situat torrent avall.
Seguim nord-est pel costat de la canaleta provinent de la font de s'Estret i, uns pocs metres més amunt d'aquesta, ens desviem a la dreta cap als peus de les penyes. Travessem antigues marjades, i al cap de cinc minuts, trobem un camí de bístia, on ens incorporem a la dreta. Primer el sender ascendeix fent ziga-zagues, i després planeja cap al sud-oest. Al cap de pocs minuts, trobem unes fites a l'esquerra que ens indiquen per on continua l'itinerari, però nosaltres seguim tot dret fins, arribar al bonic mirador de s'Estret.
Mirador de s'Estret
(WP-02) Mirador de s'Estret - 0,5 km - 20 minuts - 300 m d'altitud.
Té forma de ferradura, limitat per un paretó, amb un pedrís que en recorre tot l’interior. Al centre s’alça una taula de pedra. Des d’aquí, les vistes de l’Estret són fantàstiques, com també de la possessió de Son Morro. (Tomàs Vibot).
Tornem a les fites esmentades, i les seguim coster amunt direcció est/sud-est per una zona d'antigues marjades.
Camí endavant, travessem una esplanada fins a un rotlo de sitja, on girem cap a la dreta seguint les fites. Un xic més amunt, superem un marge per un esbaldrec (fita). Llavors, el sender continua pujant cap a un coll amb una paret mitgera, des d'on es gaudeix una bona vista.
Coll
(WP-03) Collet - 1 km - 50 minuts - 400 m d'altitud.
Un cop a l'altre cantó, trobem restes d'un camí de ferradura el qual ascendeix entre escletxes per la carena de la muntanya. Un poc més amunt, les fites ens condueixen cap a l'esquerra, deixant a la dreta el camí. Al cap de pocs minuts, el viarany serpenteja per damunt la mateixa aresta, fins a salvar un graó rocós. Tot seguit, volta cap a l'esquerra i arriba a una cruïlla. Deixem a l'esquerra el camí de ferradura que s'emprava per pujar al cim i voltem lleugerament a la dreta. Seguim les fites fent ziga-zagues, deixem a l'esquerra un esperó de roca i ascendim per un tàlveg amb grans pins. Per un pendent més suau, després d'un darrer ressalt de roca, a les 9:58 h assolim el cim, coronat per un antic vèrtex.
Puig de na Fàtima
(WP-04) Puig de na Fàtima - 1,8 km - 1 hora i 40 minuts - 650 m d'altitud.
Les vistes són genials: al nord les cases de Pastoritx, just darrera, la serra de Son Moragues, el puig de la Font i la Coa de la Rata. Al nord-est, a sota, les ruïnoses cases de Raixeta.
Després del merescut descans [20'], iniciem el descens seguint el mateix camí però a la inversa.
A les 11:04 h, arribem al coll del (WP-03) i seguim baixant fins arribar a la cruïlla d'un camí que hem vist a la pujada. El prenem voltant a la dreta i en pocs minuts, entre altes carritxeres, trobem la mina d'una antiga font. És la font de Son Morro.

Font de Son Morro
(WP-05) Font de Son Morro - 3,1 km - 3 hores i 3 minuts - 333 m d'altitud.
El caminet segueix cap al nord-oest entre marjades abandonades i amb algun bocí empedrat. Travessem un xaragall i arribem molt a prop de les cases de Son Morro, on davall un marge es localitza un fonteta, la font de Son Morro 2.

Fonteta de Son Morro 2
(WP-06) Font de Son Morro 2 - 3,3 km - 3 hores i 17 minuts - 282 m d'altitud.
Retrocedim uns metres, tornem a creuar el xaragall i orientats cap al sud, arribem al camí de pujada al cim, molt a prop de la font de s'Estret.
Ara sols resta tornar al punt de partida pel mateix camí.
Torrent de Valldemossa
(WP-01) S'Estret - 3,8 km - 3 hores i 46 minuts - 238 m d'altitud.
A les 12:03 h arribem als vehicles.

Ruta: Anada i tornada pel mateix camí.
Inici/ Final: S'Estret de Valldemossa (Km 14,4 de la carretera Ma-1110).
Temps efectiu sense parades: 2 hores i 15 minuts (Total: 3 hores i 46 minuts)
Excursió realitzada el dia: 29 de gener de 2020
Components del grup: Jordi, Sebastià, Miquel, Andreu, Joan Amengual, Magdalena, Pere Gelabert, Eliseu, i Josep
Cartografia: Mapa Alpina Tramuntana Central (Escala: 1:25.000)
Observacions: Gairebé tot l'itinerari és sense camí i per terreny escarpat. Cal bon sentit de l'orientació en muntanya.

Un recorregut fantàstic, curt com dius tu però amb el seu puntet de dificultat. Conec el recorregut, ja que el vàrem fer per evitar el pas per ses Esteles, a on havíem tingut problemes de pas. És una muntanya de no massa alçada però amb unes grans vistes de tots els voltants. Com sempre una bona publicació Josep, amb un grup amb qualque cara nova. Salutacions amic.

Aquest cim d'alçada modesta, als contraforts de Tramuntana, són uns miradors fantàstics. L'he pujat diverses vegades per diferents recorreguts i sempre m'ha agradat. El que trobo increïble són les restes del camí de ferradura que puja per l'aresta. És admirable la feinada que representa en indrets tant complicats.