dimarts, 20 d’agost del 2013

Camí de se Basses – Camí de ses Fontanelles

Camí de ses Basses
Bonica i fàcil volta per una horabaixa d’estiu que discorre sota l’ombra de bells alzinars.
L'abril passat ja vaig pujar al Pla de les Aritges pel sender de ses Basses amb el company Pere. Avui, amb els companys Fernando i Tomeu C, hi volem tornar a pujar. Per variar una mica, el descens el volem fer per un camí que figura en la nova edició del mapa Alpina Tramuntana Central i que parteix passat el Mirador de ses Basses.
Som-hi! Iniciem doncs la passa a Valldemossa pel conegut camí que comença al final del carrer  de les Oliveres i que puja al Pla des Pouet (WP-01).
En principi el sender puja amb suau pendent per dins l’alzinar i no tardem gaire en franquejar un portell sense barrera. Un poc més amunt, arribem a una barrera de metall amb un botador de fusta, que no hem de creuar (WP-02). Continuem a la dreta (sud-est) pel camí de ses Basses.
Aquest camí discorre, la primera part, per dins un bosc d’alzines i, ens menarà al camí de ses Fontanelles molt a prop del pla de les Aritges. És un antic camí de carboners, força malmès i deteriorat pel pas del temps, que accedia a les sitges que es troben per tot el seu recorregut.
Iniciem la pujada i molt aviat se’ns obren bones vistes sobre Valldemossa. A devers un vint minuts d’anar per aquest camí, travessem el portell de ses Basses (WP-03).
El camí travessa diversos tàlvegs on és localitzen restes de l’explotació del carbó (rotlles, barraques, forns, basses,..) i transcorreguts uns deu minuts, trobem una bifurcació per on prenem cap a la dreta (WP-05). Ara el sender puja en decisió marcant diverses voltes i acaba en un altre comellar vora una sitja (WP-06).
A partir d’aquí el camí es converteix en un tirany de muntanya senyalitzat amb fites. Seguim en tendència a la dreta (nord-est), per dins el bosc d’alzines i superem un passet entre roques en pujada. Ja fora la protecció del bosc seguim un tiranyet que ens mena al camí de ses Fontanelles (WP-07). Aquí fem una breu aturada per menjar alguna cosa i descansar.
A les 19,18 h reprenem la marxa en direcció sud-oest per aquest bonic camí. Es tracta d’un sender fet construir per l’Arxiduc que presenta petits marges de sosteniment. Baixa suaument sense cap dificultat de seguiment. Al cap de pocs minuts, localitzem a la dreta separat uns metres del camí, l’abeurador de ses Fontanelles en bon estat de conservació (WP-08). Continuem el nostre camí i a les 19,40 h assolim el mirador de ses Basses on hi fem una nova i breu aturada per contemplar la vista panoràmica: la Moleta de Pastoritx, el puig de na Fàtima, el Morro de sa Bombarda (WP-09). Un poc més avall hi ha un segon mirador amb bones vistes de Valldemossa i la muntanya de sa Comuna.
Entre els dos miradors localitzem un tirany imperceptible inicialment (fita damunt una roca) (WP-10). Cal seguir-lo en sentit sud. Aquest nou camí baixa en fort rost per dins l’alzinar i marca algunes ziga-zagues. Més avall arriba a una zona més plana on es localitza una ruïnosa bassa i un coll de cisterna (WP-11) i desemboca, poc després, al camí de ses Basses molt a prop del portell per on hem passat hores abans (WP-03).
Ara ja sols ens queda desfer el camí per on hem pujat i arribem a Valldemossa quan són a prop de les 20,30 h.
Ruta circular i fàcil de fer amb 473 metres de pujada acumulada i 6,5 km de recorregut. Discorre tota ella per bons camins i viaranys de muntanya.
Excursió realitzada el dia 10 de juliol de 2013. El grup ha estat format per: Fernando, Tomeu C. i Josep.

Hermoso paseo para estos días de tanto calor.
Las montañas de Valldemossa son un maravilla.

Sí és una passejada molt bonica per mantenir-nos actius.
Una cordial salutació.

Una volta ben interessant per aquests dies de xafogor, i pels que com voltros seguiu en marxa. Una abraçada i salut

L'itinerari discorre majoritàriament a l'ombra de les alzines. És una passejada agradable pels dies de calor.
Moltes gràcies pel teu comentari.
Una aferrada i salut.

Anònim ha dit...

Hola Josep,
en dic Miquel Clamor i som un seguidor teu.
Moltes gracies pel teu blog. He fet moltes excursions gracies a les teves explicacions i els teus tracks.
Avui he fet aquesta. Nomes volia comentar que el wp 5 que posa a la esquerra es a la dreta. Amb el track no he tengut cap problema, pero si qualqu la fa nomes amb el texte pot tenir problemes.
una aferrada i segueix aixi.

Hola Miquel,
Abans de res moltes gracies pel teu interès. Em satisfà saber que hi ha algú que realitza alguns dels itineraris ressenyats amb l'ajuda dels tracks respectius. Comentaris com el teu em donen ànims per seguir compartint les meves sortides.
En quant a l'errada del (WP-05) ja ho he canviat, t'agraeixo que m'hagis avisat. No recordo aquesta cruïlla, però em sembla que no és massa significativa pel seguiment de l'itinerari.
Si algun dia necessites alguna informació sobre alguna ruta, estic a la teva disposició.