dilluns, 26 d’agost del 2013

Molí del Salt - Estany de l'Orri

Molí del Salt
Segon dia de viatge pels Pirineus. Els objectius d'avui són tots relacionats amb l'aigua: visita al bonic saltant d'aigua del Molí del Salt des del poble de Viliella, després una curta i agradable passejada, des del refugi del Cap del Rec fins a l'estany de l'Orri i s'horabiaxa visita turística al poble de Castellar de n'Hug i a les fonts del riu Llobregat.
Som-hi! Arribem al poblet de Viliella, situat a 1.560 m., un dels més alts de la Cerdanya.
Prenem una ample pista que es dirigeix cap al nord. És el GR 11.10 que des de Viliella s'interna vers la vall de la Llosa. Passats uns 1,5 Km del poble localitzem un tirany a la nostra dreta (aquí deixem els vehicles i continuem a peu), que ens condueix fins al riu de la Llosa, on hi trobem al seu costat el vell molí que fou construït el s. XVIII per moldre gra aprofitant la força de l'aigua i l’impressionant saltant d’aigua del Molí del Salt.
Pel deteriorat pontet de fusta franquegem el riu i contemplem el saltant d’aigua des d’una altre perspectiva. L’indret que ens rodeja és bonic: verds i humits prats de muntanya entapissats de petites flors.

Agafem els vehicles i ens dirigim al refugi del Cap del Rec en el municipi de Lles de Cerdanya on ens espera el nostre guia de muntanya, en Jordi.
L'itinerari, una curta i agradable passejada que ens permetrà descobrir un estany encantador mig amagat en el bosc entre grans blocs de roca, l’estany de l’Orri.
Estany de l'Orri
Comencem a caminar al costat del refugi de Cap de Rec  (WP-01). El cel està força tapat i l’aire fresquet ens recorda que ens trobem a 1.987 m d’alçada. Després de creuar un bonic prat, el camí s’endinsa dins un bosc de pi negre i puja en suavitat paral•lel al rierol que davalla de l’estany. Aviat arribem a una pista que és per on seguim i més amunt una cruïlla on prenem el camí de la dreta.
El dia no ha fet més que empitjorar i una fina brusca ens obliga a equipar-nos amb material impermeable.
El nostre itinerari continua cap al nord, primer per un tros de pista i després per un tirany fins arribar a una pista transversal (WP-02). La travessem i continuem per un fressat camí. Al cap d’uns minuts deixem un trencall a la dreta i arribem a l’encisador i amagat estany de l’Orri situat a 2.158 m (WP-03). Ha deixat de ploure i inclús podem gaudir d’ullades de sol que aprofitem per tirar instantànies al llac on els reflexos han guanyat en intensitat.
Hi passem una llarga estona passejant i contemplant aquest bonic i bucòlic indret. Després baixem pel mateix camí fins arribar de nou al refugi i donar per finalitzat aquest fàcil recorregut.
Ruta d’anada i tornada pel mateix camí amb 279 metres de pujada acumulada i 4 km de recorregut.
Excursió realitzada el dia 16 de juliol de 2013 amb el grup del viatge "Senderisme pels Pirineus": Cèsar, Lluís, Pep, Bernat, Esther, Pere, Elisabet, Anselm, Antònia, Tomeu, Maria, Cesca, Josep i el nostre guia de muntanya Jordi.

Hola Josep, aquesta podríem dir que ès una volta pel mon de l'aigua, salts, molins, fonts... tot preciós. Fa enveja aquesta quantitat d'aigua vista des d'una illa tan mancada de preciós líquid. La vegetació i principalment les flors donen un paissatge diferent del de les nostres muntanyes. Gràcies per compartir-ho i salut.

Que bonita es la Cerdanya, aunque este rincón desgraciadamente no lo conozco.
Que envidia me dais todos los que este verano, os habéis paseado por los Pirineos.

És un paisatge totalment diferent al que estem acostumats. Com molt bé comentes, fa enveja aquesta quantitat d'aigua i més enguany que n'hi ha per tot arreu i els rius i rierols baixen que donen goig.
Salut i sort amic.

El Pirineus és tant immens que sempre tenim racons per descobrir.